Leer leerlingen omgaan met verandering

Gepubliceerd op: 24 juni 2013
Door: Anne-Marie van Lieshout

Dit jaar werk ik al weer acht jaar bij Tumult. Dat maakt me, naast oprichters Hans en Cors, de langst in dienst zijnde medewerkerIn die acht jaar is er natuurlijk een hoop veranderd: we zijn nieuwe dingen gaan maken, we zijn gegroeid en dat betekent nieuwe collega’s, verhuizingen etc. En ook in de manier van werken is veel veranderd, ik zit hier nu met een mooie snelle laptop en had net zo goed in mijn tuin kunnen zitten als hier op kantoor. Sommige veranderingen gingen heel soepel, andere hadden wat meer hobbels op de weg voordat ze goed werkten. 

Leer leerlingen omgaan met verandering
antonychammond via Compfight

Denk zelf maar eens terug aan de laatste tien jaar. Er is zoveel veranderd op de werkvloer en in de wereld. Veel van die veranderingen hadden we niet kunnen voorspellen. Dé reden dat Tony Wagner in The Global Achievement Gap als derde survival skill noemt: het vermogen om je aan te passen aan nieuwe situaties. Leerlingen moeten zich comfortabel voelen met het idee van verandering en zich kunnen aanpassen aan veranderingen later in hun baan (en nu op school). Volgens Wagner noemde alle 100 CEO’s die hij interviewde deze vaardigheid. Zoals Karen Bruett van Dell: “De inhoud van de banen die mensen hebben, verandert snel. Ik werk al heel lang bij DELL in verschillende sales- en marketingfuncties, maar wat ik vandaag doe is compleet verschillend ten op zichte van wat ik 5 of 6 jaar geleden deed. Om te overleven moet je flexibel zijn, je kunnen aanpassen en een leven lang willen leren“. Bruett maakt zich ook zorgen dat er te weinig verandert op scholen: “Wat er vandaag in klaslokalen gebeurt, is precies hetzelfde als wat er 50 jaar geleden in het klaslokaal gebeurde, en daarmee gaan we het niet redden.” Ook Ellen Kumata, een coach voor veel CEO’s en directeur van een consultancy bedrijf, maakt zich zorgen of het huidige schoolsysteem wel voldoende aansluit: “Ons schoolsysteem promoot het idee dat er correcte antwoorden zijn en dat als je het juiste antwoord geeft, je een beloning krijgt. Maar om je comfortabel te voelen in deze nieuwe economie moet je juist inzien dat je leeft in een wereld waar er niet maar één juist antwoord is, en als het er al is, is het maar één nanoseconde correct.” Clay Parker van BOC Edwards zegt: “Als ik nu iemand aanneem, kan ik hem garanderen dat die baan in de toekomst verandert of niet meer bestaat. Daarom zijn aanpassingsvermogen en vaardigheden om te blijven leren belangrijker dan technische vaardigheden.”

Wat kun je daar nu mee als docent? Bijvoorbeeld door vaker verrassingselementen toe te voegen aan je les. Zoals de klas of de stoelen eens anders neer te zetten. Of door ze bijvoorbeeld als opdracht een verhaal of storyboard te laten maken en dan op het laatste moment een verplicht element toe te voegen. Ook spannend: zeg halverwege een taak of project dat ze moeten wisselen met klasgenoot en laat ze de taak afronden op basis van het voorwerk van de ander. En wat denk je van al onze Tumult Free lessen: gratis lessen over verschillende thema’s om direct zonder voorbereiding te gebruiken. Geen woordjes leren of sommen maken vandaag, maar de zomer in je bol met de lesbrief Summertime!

Hoe hou jij je leerlingen scherp?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search