Leer je slim?!

Gepubliceerd op: 29 mei 2013
Door: Cors van den Berg

Drie jaar geleden startte het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel in de onderbouw met het profiel Regulier. Dit profiel biedt leerlingen 4 uur in de week vraaggerichte studiebegeleiding. Het is een groot succes. Dit schooljaar heeft de helft van alle onderbouwleerlingen gekozen voor dit profiel. Op basis van eigen input (de leervraag), gaat men met de leerlingen aan de slag. Een gesprek met coördinator Zilla van Zanten.

“Hersenonderzoek heeft aangetoond dat de hersenen van pubers volop in ontwikkeling zijn. Dit komt tot uiting bij het vertonen van pubergedrag”, legt coördinator Zilla van Zanten uit. “Bij pubergedrag hoort het niet goed kunnen plannen en het moeite hebben met het stellen van prioriteiten. Iets wat op de korte termijn leuk en fijn is, wint het van dat wat op lange termijn belangrijk is. De leerling heeft in deze fase bij de ontwikkeling van die belangrijke vaardigheden hulp en sturing nodig.”

further reading
fee-ach via Compfight

En dat is precies wat zij en haar collega’s de leerlingen geven. “Wekelijks worden vier lesuren aan het slim leren en maken van huiswerk besteed. De persoonlijke ontwikkeling van het kind op het gebied van leren staat hierbij steeds centraal. Effectief leren is een combinatie van kennis en kunde. De vraag die wij onze leerlingen daarom steeds stellen is: “leer je slim?”                                                                  

Leer je wel slim?

Eén van de uitgangspunten van het profiel Regulier is dat de leerlingen ervaren dat het goed plannen van huiswerk, een taakgerichte werkhouding en het gebruiken van de juiste leerstrategieën daadwerkelijk leiden tot betere resultaten in de vakles.

“De leerling-docent relatie is hierin van groot belang”, gaat ze verder. “De leerlingen hebben vragen. De docent zoekt vervolgens samen met leerlingen, individueel, in groepsverband of als klas, naar de meest effectieve aanpak. Deze aanpak is vakoverstijgend. Uiteindelijk zal de vraag tot doelstelling worden gemaakt: “Leer je slim!”

Van het begin af aan werkten de docenten binnen dit profiel met de studievaardigheden van Tumult. En juist die koppeling helpt enorm. “Met de studievaardighedenmethode van Tumult slaan we een brug tussen het maken van het huiswerk en het aanleren van leerstrategieën. De leerstrategie moet passen bij het huiswerk dat gemaakt wordt. Door leerlingen de strategie steeds weer te laten toepassen, zien ze het nut, maar met name ook het resultaat van het leren met een leerstrategie.”

Niet alleen docenten, maar ook de leerlingen zelf zijn enorm enthousiast…
Wat zeggen de leerlingen zelf over dit profiel en de aanpak?

  • “Ik heb mijn huiswerk altijd af.”
  • “Ik kan goed leren met een mindmap”
  • “Ik haal veel goede cijfers doordat ik bij profiel Regulier kan leren”
  • “Door profiel Regulier ben ik meer leermanieren gaan toepassen”
  • “Ik heb geleerd dat een mindmap dus werkt!”

Tijdens een evaluatie gaf een leerling zelfs aan: “Ik moet een andere leermethode zoeken voor het leren van Engels”

Het resultaat van deze aanpak is een grote groep leerlingen die heel bewust met hun eigen (manier) van leren bezig is. Daardoor bereiden ze zich gerichter voor op toetsen en dat leidt tot betere rapportcijfers. En daar is iedereen blij mee, docenten, ouders en de leerlingen.

Wat vind jij van de aanpak op het Thorbecke? Heb je zelf ook zo’n succesverhaal? Laat het me weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search