De kunst van samenwerken #2: de kenmerken van succesvolle teams en het verband tussen Ubuntu en Google

Gepubliceerd op: 15 september 2016
Door: Hans Wendel

Het bedrijf Google is specialist in het analyseren en representeren van gegevens. Het bedrijf groeide als kool en er werken inmiddels ruim 50.000 mensen. Maar hoe zorg je ervoor dat al die mensen goed samenwerken en het beste uit zichzelf en elkaar halen? Er blijkt een verrassende overeenkomst te zijn tussen Google-analyses op het gebied van samenwerken en de aloude Afrikaanse manier van samenleven: ‘Ubuntu’…

Net als elk bedrijf is het Google’s grote uitdaging om de juiste mensen in huis te halen, te houden en ervoor te zorgen dat iedereen ook nog effectief is! Google was al een tijd op zoek naar kenmerken van succesvolle teams. Om die lijst met kenmerken te maken, gebruiken ze natuurlijk allerlei beschikbare data; dat zit nou eenmaal in het DNA van het bedrijf. In het boek ‘Slimmer, sneller, beter’ (ook al door Veerle van Pinxteren geattendeerd als zomerboekentip) beschrijft Charles Duhigg die zoektocht. Natuurlijk was de eerste aanname dat het opleidingsniveau van werknemers de doorslaggevende factor zou zijn. Of de mate van winnaarsmentaliteit, de wil om succes te hebben of het doorzettingsvermogen… Maar uit geen van de vele onderzoeken kwam ooit naar voren dat deze factoren doorslaggevend waren bij succes. Maar wat kenmerkt dan wel een succesvol team?

Na het uitbreiden van de zoektermen blijken er twee elementen te zijn waarmee je al van tevoren kunt aangeven of en team succesvol zal zijn of niet:

1. De mate waarin, bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen, alle teamleden evenveel aan het woord zijn. Want wat blijkt: bij succesvolle teams heeft iedereen ongeveer evenveel spreektijd. Hierbij gaat het natuurlijk niet per se over dat evenlang aan het woord zijn, het gaat over wat daaronder ligt: luisteren naar elkaar, ruimte geven aan iedereen zijn of haar mening te geven, respect, veiligheid en vertrouwen.

2.  De mate waarin teamleden begrijpen hoe andere teamleden zich voelen; de sociale gevoeligheid van de teamleden. Waarbij teamleden begrijpen hoe de ander zich voelt op basis van de manier waarop iemand praat, zich voordoet en/of de uitdrukking op iemands gezicht. Een makkelijke manier om de sociale gevoeligheid (van een potentiële werknemer) te meten is om iemand foto’s van ogen van mensen te laten zien en te laten beschrijven wat die persoon denk of voelt. Deze test (ontwikkeld in Cambridge door Simon Baron-Cohen) geeft aan in hoeverre iemand de ander kan ‘lezen’ en zich kan inleven. En hoe beter je dat als team kunt, hoe succesvoller je bent. Bijzonder: vrouwen scoren gemiddeld hoger dan mannen en dat is dan ook een reden dat een gemengd team betere resultaten haalt.

Die informatie is handig als je succesvolle teams wilt samenstellen en/of een succesvol team wilt zijn. En er komt een bijzonder verband met Ubuntu naar boven:

Ubuntu is het woord dat staat voor een Afrikaanse visie van samenleven: ‘ik ben omdat wij zijn’. De overtuiging dat ieders waarde wordt bepaald door wat iemand voor iemand anders betekent en door het diepe besef van verbondenheid. Bij die overtuiging hoort begrip en respect voor de ander. Nelson Mandela beschreef stambijeenkomsten van zijn jeugd die hem zelf als voorbeeld dienden: ‘nadat de leider van de stam het doel van de bijeenkomst had uitgelegd, was het aan iedereen vrij om ononderbroken te spreken. Het stamhoofd vatte samen totdat er consensus was. Dialogen konden lang duren, de intentie was unanimiteit: ‘door met elkaar te spreken, weven we met woorden en gebaren, met onze stem en met onze gelaatsuitdrukking nieuwe draden van betekenis in het net van onze gemeenschap’.

En daarmee lijkt Ubuntu veel op de uitkomsten van het Google onderzoek! Wat zijn jouw ervaringen bij succesvol samenwerken? Herken je dit? Of heb je juist heel andere ervaringen of invalshoeken?

Meer informatie over Ubuntu lees je in deze blog.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search