Een kijkje in de keuken van mijn YouTube-kanaal

Gepubliceerd op: 9 maart 2017
Door: Arnoud Kuijpers

YouTube geeft meer inzicht in bezoekcijfers, zo kopte de NRC vrijdag 23 februari. Tijd voor mij om sinds het starten van mijn YouTube-kanaal (2013) eens de balans op te maken. YouTube houdt echt álles voor me bij: hoeveel mensen er kijken; wie dat zijn; wat de populairste video’s zijn; wat ik ermee verdien en de hoeveelheid reacties en likes. In deze blog geef ik je een kijkje in mijn YouTube-keuken.

Kijkcijfers

Mijn YouTube-kanaal begon ooit met een examenvideo voor mijn eigen vwo 6-leerlingen. Toen die na een week 10.000 keer bekeken was, wist ik dat dat niet alleen mijn eigen leerlingen waren. Sindsdien ben ik verschillende uitlegvideo’s voor mijn vak gaan maken, de teller staat nu op 69. Inmiddels klikken maandelijks gemiddeld 90.000 bezoekers een video aan. Momenteel heb ik meer dan 6500 abonnees en in totaal hebben 2.301.525 mensen een video aangeklikt. De gemiddelde weergaveduur is 2 minuten en 40 seconden. Mijn video’s worden voornamelijk in Nederland en België bekeken, maar ook in onder andere Suriname, Curaçao, Aruba, Duitsland, Bulgarije, Marokko, Indonesië en nog heel veel andere landen. Van mijn publiek is 51% man en 49% vrouw. Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, zijn mijn kijkers voornamelijk tussen de 18 en 34 jaar oud. En dat vind ik opvallend! Ik maak mijn video’s namelijk voor middelbare scholieren, en juist die leeftijd (13-17 jaar) bekijkt het niet zo veel. Hoe valt dat te verklaren? Het zou kunnen komen omdat docenten mijn video’s in de klas laten zien, in plaats van dat leerlingen ze thuis bekijken.

Blog cijfers YouTube 1

Populairste video’s

Blog cijfers YouTube 2YouTube geeft mijn populairste video’s in een top 10 weer. Zoals je in de tabel hiernaast ziet, zijn vooral de werkwoordspellingsvideo’s populair. Daarnaast zijn het de filmpjes over formuleerfouten die veel worden bekeken. Daarbij valt het me op dat de nummer 1 een filmpje van 20 minuten is! Veel te lang natuurlijk, als je bedenkt dat de gemiddelde kijktijd slechts 2.40 is. Maar waarschijnlijk wordt er in die video doorgespoeld naar datgene wat nodig is. En dat is precies mijn bedoeling: onderdelen die leerlingen al beheersen hoeven ze niet (onnodig) nog een keer uitgelegd te krijgen. Tijdens de examenperiode ziet deze top 10 er totaal anders uit. Dan staan alle examenvideo’s bovenaan. Een dag voor het examen Nederlands ontploft mijn mailbox met vragen van leerlingen uit heel Nederland. Ik zie dan ook een enorme piek op mijn YouTube-kanaal, zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien. Op het hoogtepunt worden de examenvideo’s bijna 40.000 keer per dag bekeken.

Blog cijfers YouTube 3

Advertentie-inkomsten

Levert zo’n YouTube-kanaal nou iets op? Ik heb er bewust voor gekozen kleine advertenties toe te voegen aan mijn video’s. Er zit namelijk heel veel werk in het maken van de filmpjes. Gemiddeld heb ik anderhalf uur werk aan een minuut uitlegvideo. In totaal heb ik 400 minuten aan uitlegfilmpjes op YouTube, dat betekent dat ik er 600 uur werk in heb zitten (en dat zijn 15 volle werkweken). In mijn ogen mag daar best wat tegenover staan. Eens in de drie maanden krijg ik ongeveer € 100,- op m’n rekening gestort. Dat maak ik vervolgens over aan kleine goede doelen (bijvoorbeeld Stichting Vluchtelingenwerk, Sparkling Treasure, HZS Afrika en stichting Kumbatio). Op die manier bedank ik mijn kijkers en kan ik door hen een klein steentje bijdragen aan meer liefde in onze wereld.

Reacties

Elke dag krijg ik reacties binnen van voornamelijk scholieren. Die reacties verschillen van complimenteus, grappig tot beledigend en kwetsend. Zoals ik hierboven aangaf, krijg ik vooral rondom het eindexamen heel veel vragen binnen. Het beantwoorden van die vragen is tijdrovend, maar ik ben niet voor niets leraar geworden. Een paar voorbeelden van willekeurige reacties zijn: ‘Super handige video! Heel erg bedankt voor de uitleg.’, ‘Een tip, koop een microfoon en spreek je geluid niet in met een fucking aardappel’, ‘jij bent mijn held ouwe’, ‘wat is dit een droge kutstem… maar wel nuttig!’ Het is helaas nodig dat ik beledigende en kwetsende reacties verwijder. Ik neem die overigens altijd met een korreltje zout. Over het algemeen kan ik erg lachen om de reacties, de kunst is altijd zo gevat mogelijk te reageren.

Nieuwe video’s

De laatste tijd heb ik minder video’s gemaakt omdat mijn tijd gevuld is met andere onderwijszaken zoals Expeditie Nederlands. Binnenkort verschijnt er in ieder geval een nieuwe video over het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, die ik samen met de taalprof maak. We hebben eerder filmpjes over grammatica gemaakt en de samenwerking beviel destijds uitstekend. Voordat het examen begint, zal ik nog een examenvideo over de nieuwe begrippen rondom argumenteren maken. En als jij nog een suggestie voor een nieuwe video hebt, laat het me dan weten!

Misschien vind je dit ook interessant

6 Responses

  1. Is geld aan goede doelen overmaken pas iets waard als je het aan zoveel mogelijk mensen vertelt? Nog steeds nobel hoor, maae iets minder borstklopperij zou je sieren.

    1. Bedankt voor je reactie Pieter. Ik zie het niet als borstklopperij. In het onderwijs is het niet gebruikelijk ‘geld’ te verdienen met onderwijs. Ik krijg de vraag vaak gesteld. In deze blog heb ik proberen te verantwoorden wat ik ermee doe. Niets meer, niets minder. En wie weet? Wellicht zet het mensen aan om ook wat geld aan kleine goede doelen te geven. Wordt de wereld weer mooier van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search