Innoveren gaat vanzelf #3: over mathetiek

Gepubliceerd op: 22 april 2013
Door: Hans Wendel

Mooi woord: mathetiek! Het betekent ‘de kunst van het leren’. Comenius onderscheidde dat van de didactiek; de ‘kunst van het onderwijzen’. Het belangrijkste verschil is dat didactiek uitgaat van de rol van de docent, terwijl mathetiek de leerling centraal stelt.

Know Better Learn Faster
Bridget H via Compfight

Waarom is mathetiek juist in deze tijd interessant? Traditionele verhoudingen tussen docent, leerling en lesstof veranderen en scholen en docenten zoeken steeds meer naar een manier om aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Immers: door aan te sluiten bij de leerling verhoog je de motivatie. Door technologische en maatschappelijke veranderingen komt de lerende centraler te staan en moeten mensen in een kennissamenleving zelf leren om continu te leren.

Ik blogde al twee keer eerder over het feit dat innoveren vanzelf gaat (die lees je hier en hier), en mathetiek lijkt een thema dat daarbij ‘vanzelf’ om de hoek komt kijken. In de toevoeging die John Bronkhorst schrijft bij zijn Basisboek Ict Didactiek gaat het over het hoe en waarom van mathetiek. Dit zijn de belangrijkste dingen:

1. Degene die leert staat centraal, leren doe je in vrijheid en leren doe je overal (niet alleen in de school).
2. Je leert door te ontdekken en door die ervaringen te ‘laten bezinken’.
3. Een socratische dialoog is een goede methode om te leren.
4. Redeneren is leren.
5. Leren doe je door ‘just in time’ antwoorden op vragen te vinden.
6. Leren doe je samen.
7. Leren is associatief.

Lees de hele toevoeging bij het Basisboek Ict Didactiek.

Wat vind jij van mathetiek? Is het inderdaad iets dat vanzelf om de hoek komt kijken bij innoveren?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search