Iedereen aan de educatieve apps en tools in 2015!

In het nieuwe jaar beginnen we vol goede moed aan een interessant educatief jaar dat voor ons ligt. In de kerstvakantie is het heerlijk een beetje achterover te leunen, zodat er in je hoofd weer ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën. Het zijn juist die momenten waarbij ik allerlei nieuwe educatieve apps tegenkom en uitprobeer. Voorop blijft staan dat je die apps niet als doel gebruikt, maar dat je het altijd als een afwisselend middel ziet om jouw lessen en je leerlingen te verrijken.

Er zijn vijf educatieve apps & tools die ik in deze blog beschrijf en die je hopelijk inspireren om het te gaan gebruiken in je lessen. In het leerpad ‘Educatieve apps & tools deel 3’ van Edutrainers, vind je veel aanvullende informatie over de apps die ik in deze blog bespreek.

Thinglink
Met Thinglink maak je interactieve afbeeldingen die je met jouw leerlingen kunt delen. De afbeeldingen worden interactief omdat je leerlingen in het plaatje op allerlei extra informatie kunnen klikken. Daarbij ziet de leerling extra tekst/ uitleg, videofilmpjes, links naar websites, tweets en andere afbeeldingen. Bekijk dit voorbeeld maar eens. Thinglink kan je op allerlei manieren inzetten in je klaslokaal. Maak bijvoorbeeld een opdracht of een hele les, waarbij je differentieert door drie niveaus opdrachten aan te bieden. Laat leerlingen zelf een Thinglink maken en het vervolgens presenteren terwijl de rest van de leerlingen met ze meekijken. Je kunt het ook gebruiken voor Flipping the Classroom, waarbij je een video, schriftelijke uitleg, opdracht of testvragen integreert.

Pocket
Misschien herken je het wel: je komt een interessant artikel tegen, maar je hebt op dat moment geen tijd om het te lezen. Hoe sla je het artikel nu op zodat je het later kunt lezen? Maak kennis met Pocket, een app en webtool waarmee je artikelen, afbeeldingen en video’s ‘opslaat’ zodat je het later terug kunt lezen of kijken. Hoewel Pocket geen educatieve app is, wil ik ‘m toch niet onvermeld laten. Er is immers niets leuker dan interessante blogs of artikels over het onderwijs te lezen. Deze app werkt perfect samen met meer dan 500 andere applicaties zoals Twitter, Facebook en andere RSS-readers.

Picozine
Met Picozine kunnen je leerlingen een klein tijdschrift maken van maximaal zestien pagina’s. In zo’n tijdschrift kun je zowel tekst als afbeeldingen toevoegen. Op zich niks spectaculairs, ware het niet dat je het eindresultaat zelf kan printen en in elkaar kan vouwen. Zo heb je in een handomdraai iets tastbaars gemaakt. Leuk om te gebruiken bij een creatieve opdracht of presentatie. Als docent kun je klassen of groepen maken, zodat je het overzicht houdt (en tegelijkertijd de voortgang van je leerlingen in de gaten kan houden). Zie hier een voorbeeld van een leerling die zichzelf aan de hand van een tijdschrift in het Frans beschrijft.

PowToon
Hoe leuk is het om zelf een educatieve animatie te maken? Super leuk! Met PowToon kun je redelijk snel een eigen animatie maken, waarin je leerlingen de lesstof bijbrengt of een opdracht uitlegt. Je moet de eerste keer wat tijd investeren in het programma, maar je zult merken dat de tweede animatie veel sneller gemaakt is. Er bestaan overigens meerdere animatieprogramma’s zoals VideoScribe of Moovly. Vergeet niet dat het ook voor leerlingen heel leuk kan zijn om met dit soort programma’s aan de slag te gaan. Je zult merken dat ze er met plezier aan werken. Animatiefilmpjes lenen zich natuurlijk uitstekend om een video te maken voor een ‘geflipte les’!

Zaption
Tot slot de app en webtool Zaption. Als je eenmaal een animatiefilmpje hebt gemaakt, wil je natuurlijk dat je leerlingen iets opsteken van jouw video. In plaats van dat ze achterover leunen, laat je ze vragen beantwoorden terwijl ze de video bekijken. Met Zaption gaat dat vrij eenvoudig. Je voegt aan bestaande video’s tekst, vragen of afbeeldingen toe en deelt de link met jouw leerlingen. Vervolgens krijg jij direct een overzicht welke leerlingen het filmpje hebben bekeken en hoe goed ze de vragen hebben gemaakt. Er bestaan al langer dit soort programma’s zoals Educanon (zie ook mijn blog daarover) en Edpuzzle, maar Zaption ziet er mooier uit en is makkelijker in gebruik. Klik hier voor een voorbeeld.

2015: het jaar van de educatieve apps?
2015, een nieuw jaar waarin ik hoop dat er een heleboel leuke en nieuwe educatieve apps worden ontwikkeld. De grote hoeveelheid aan apps zorgt ervoor, dat docenten door de bomen het bos niet meer zien. Mijn advies is daarom om je slechts op een of twee apps tegelijkertijd te focussen. Inmiddels heeft Edutrainers drie gratis leerpaden over ‘educatieve apps en tools’, waarin je veel inspiratie kan opdoen (zie hier deel 1, 2 & 3). Aan de hand daarvan kies je een app die je in je lessen in wilt zitten. Vaak heeft Edutrainers leerpaden ontwikkeld die daarbij aansluiten.

Ik wens iedereen een inspirerend en sprankelend 2015 toe, zowel in je privéleven, als tijdens jouw lessen. Want vergeet niet: als docent heb je meer invloed op je leerlingen dan je denkt.

Print Friendly, PDF & Email

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

Leave A Comment