Hoe tekenen leerlingen kan helpen om toetsen te halen

Gepubliceerd op: 10 juni 2015
Door: Britte Koppel

Hoe vaak gebeurt het niet dat leerlingen tijdens een klassikale uitleg maar een beetje tekeningetjes zitten te maken? Of misschien betrap je jezelf er wel op dat je zit te ‘doodlen’ tijdens een vergadering. Wat blijkt? Dat tekenen terwijl je luistert, is zo slecht nog niet!

Uit een onderzoek van Applied Cognitive Studies blijkt dat mensen die doodlen terwijl ze luisteren naar een presentatie, bijna 30% meer onthouden dan mensen die aandachtig luisteren naar wat er verteld wordt. Dat komt omdat elk stukje informatie in onze hersenen op een bepaalde manier verbonden is met een ander stukje informatie. Hierdoor kunnen we verbindingen maken tussen twee dingen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.

Het onderzoek
In het onderzoek werden mensen in een ruimte gezet. Ze moesten luisteren naar een lijst met namen die opgenoemd werden door iemand die voorin het lokaal stond. Eén groep mensen moest aandachtig luisteren naar de namenlijst. Een andere groep moest tijdens het luisteren tekeningetjes maken op het papier dat voor ze lag. Na afloop kregen de deelnemers een onverwachte toets, waarop de groep die op het eerste gezicht minder goed aan het opletten was (de groep die tekende), opvallend veel beter scoorde.

Foto: Inha Leex Hale
Foto: Inha Leex Hale

Naast dat leerlingen dus beter scoren op toetsen, heeft tekenen nog meer voordelen. Ik zet ze even op een rij:

Doodlen zorgt voor creatieve ideeën
Hoewel de tekeningetjes die je maakt, waarschijnlijk niets te maken hebben met de inhoud van de presentatie waar je naar luistert, stimuleren die willekeurige lijnen of gekke poppetjes bepaalde delen in je hersenen. Deze delen worden niet gestimuleerd als je bijvoorbeeld tijdens het brainstormen naar een leeg vel papier zou staren. De doodles, in combinatie met de bewegingen die je hand en je pols maken, stimuleren die delen van je hersenen die je in staat stellen om ideeën te bedenken waar je anders nooit op zou kunnen komen.

Doodlen zorgt dat je je emoties beter begrijpt
Emoties zijn extreem complexe ervaringen die soms lastig te begrijpen en te interpreteren zijn. Gevoelens zijn niet altijd te omschrijven met woorden, omdat er zo veel verschillende emoties bestaan dat er lang niet voor elk gevoel een woord is wat daarbij aansluit. Gelukkig zijn er doodles! Want tekeningetjes, en kunst in het algemeen, zorgen voor een subtiliteit die taal niet kent. Door te tekenen wat je voelt, kun je je eigen emoties dus beter begrijpen en misschien zelfs uiten naar anderen.

Hoe werkt dat doodlen?
Als iemand die absoluut niet kan tekenen, krijg ik het altijd een beetje benauwd als ik een vel papier voor me krijg. De grap van doodlen is dat je er niet bij nadenkt wat je precies gaat tekenen.En dat hoeven echt geen kunstige hoogstandjes te zijn. Met een paar krabbeltjes ben je ook al aan het doodlen. Je begint gewoon en focust je dus niet op het tekenen zelf. Je kunt je gedachten de vrije loop laten terwijl je met een potlood of pen over het papier gaat.

Probeer het maar eens uit! Wie weet welke verbindingen er in jouw hersenen gelegd worden.

Foto bovenin: Rrrodrigo

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search