Hoe gebruiken we kennis over leren?

Gepubliceerd op: 31 oktober 2013
Door: Emma Paul

Altijd goed: een avondje uit en voor je plezier meedoen aan een KennisCafe over leren. Op 21 oktober was ik in de Balie om daar onder leiding van Martijn van Calmthout te luisteren naar- en te praten met experts als Huib Tabbers (onderwijspsycholoog van de Erasmus Universiteit), Anne van Duijvenvoorde (ontwikkelings- en onderwijspsycholoog op de Universiteit Leiden) en Jelle Jolles (neuropsycholoog op de VU).

Neuropsychologen komen met nieuwe inzichten over de werking van het brein. Wetenschappers onderzoeken hoe mensen leren en of kinderen zich kunnen / moeten aanpassen aan de veranderende wereld van nieuwe (leer)technologie. Hoe zorgen we ervoor dat al die wetenschappelijke kennis vertaald wordt naar de concrete situatie in de klas?

Huib Tabbers vertelde over een door hem en zijn team ontwikkelde toolbox met tien oefenstrategieën. In deze toolbox heeft Tabbers wetenschappelijke inzichten vertaald naar concrete oefenstrategieën om beter (kennis) te onthouden, te begrijpen en toe te passen. Door achtergrondinformatie te geven bij elke strategie (‘waarom werkt deze strategie zo goed’, ‘waarom is bijvoorbeeld motivatie een factor die positief werkt op leren’) krijg je als gebruiker meer inzicht in het effect van een strategie.

Anne van Duijvenvoorde en Jelle Jolles ontwikkelen als wetenschappers nieuwe inzichten over de werking van het brein. Door nieuwe scanmethodieken kun je bijvoorbeeld precies zien op welke plaatsen in hersenen activiteit plaatsvindt als mensen opdrachten uitvoeren. Maar die nieuwe inzichten geven niet altijd de goede impuls aan onderwijs, het is een uitdaging om ze op een goede manier te interpreteren. Ter sprake kwam de ophef die ontstond toen uit hersenonderzoek werd geconcludeerd dat een puberbrein niet kan plannen. Bij nadere analyse kwam toen naar voren dat een puberbrein weliswaar nog niet volgroeid is, maar dat je daaruit niet kunt concluderen dat je een leerling niet moet leren plannen. Je moet daarbij rekening houden met de ‘state of mind’ van een leerling!

Mijn conclusie van een avondje Balie: er is veel informatie en kennis over leren en er komt nog veel meer beschikbaar. De uitdaging is om dat op een effectieve manier toe te passen in het onderwijs. Een van de dingen die ik daarbij voor me zie is dat docenten veel meer zoeken in- en toegang krijgen tot al die wetenschappelijke inzichten. En vooral ook: veel meer tijd om zich te verdiepen en met elkaar te experimenteren om kennis in de klas te gebruiken!

Hoe gebruik jij nieuwe inzichten in je lessen?

Het KennisCafe is georganiseerd door de Balie (i.s.m. De Volkskrant, KNAW, Science Center Nemo).

PS: Ik werd vandaag geattendeerd op deze blog. Hierin gaat het over de toegankelijkheid van wetenschappelijke kennis. Aardig om te lezen.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search