Hoe feedback ons lesmateriaal nóg beter maakt

Gepubliceerd op: 6 april 2017
Door: Suzanne Heuvelmans

We zijn bij Tumult gek op feedback! We geloven namelijk dat je alleen op deze manier het beste resultaat krijgt. Alle lessen die we maken, gaan intern door meerdere feedbackrondes heen. En dan heb ik het nog niet over de belangrijkste feedback: die van jullie, de gebruikers!

Het feedbackproces bij Tumult

Het uitgeefteam van Tumult heeft een vaste werkwijze. Al het materiaal wordt in een vaste volgorde gemaakt: brainstorm, schrijven, feedback, aanpassen, feedback, aanpassen, laatste check. Vervolgens gaat het materiaal naar de opmakers, die er een mooi Tumult-sausje overheen gieten. Zodra we een opgemaakt hoofdstuk terugkrijgen, beginnen we weer: feedback (vaak door meerdere uitgevers), terug naar de opmaker, feedback, terug naar de opmaker. Dat gaat een paar keer heen-en-weer, tot we geen fouten meer kunnen vinden. Dan doet een eindredacteur een allerlaatste check, waarna de opmaker de laatste aanpassingen doorvoert en het werkboek naar de drukker kan.

Nieuwe titels

Een nieuw werkboek, zoals Tumult op de basisschool, maken we niet alleen. Hiervoor gebruiken we altijd experts: leerkrachten en leerlingen die de lessen voor ons uitproberen. Voordat het materiaal naar de opmakers gaat, krijgen de leerkrachten die zich bij ons aangemeld hebben enkele lessen toegestuurd. Die les proberen ze met de klas uit, waarna ze ons op twee manieren van feedback voorzien. Ten eerste via een digitale vragenlijst. Hiervan hebben we een versie voor leerkrachten én een versie voor leerlingen. In de vragenlijst staan onder andere vragen over de werkvormen, het niveau van de les en de lesdoelen. Ten tweede door telefonisch contact. We bellen de leerkrachten die een pilot hebben uitgevoerd en vragen hen om voorbeelden, toelichting bij feedbackpunten en suggesties voor verbetering. Vervolgens bespreken we de feedback in het uitgeefteam. Hierop kunnen meerdere acties volgen, bijvoorbeeld het aanpassen van het materiaal, aanwijzingen toevoegen aan de lesvoorbereiding, een notitie maken om het volgend schooljaar te bekijken etc.

Bestaande titels

We zijn elke keer weer verbaasd als we halverwege het schooljaar een werkboek openslaan en een typfout tegenkomen. Gelukkig zijn er altijd oplettende leerlingen en docenten die ons hierop wijzen, zodat we het in de revisie van een werkboek kunnen aanpassen. Ook over inhoud krijgen we gedurende het schooljaar mailtjes en telefoontjes van docenten. Zij hebben dan suggesties voor verbetering, missen iets of willen ons een tip geven. Die berichten zijn natuurlijk altijd welkom, we zeggen niet voor niets: ‘Tumult maak je samen!’. Alle suggesties die binnenkomen worden in ons online systeem genoteerd en besproken. Als we het ergens écht niet mee eens zijn, dan noteren we dat in het systeem. Vaak doen we echter wel iets met de feedback en kiezen we een passende actie: meteen aanpassen (bijvoorbeeld als het met de digitale omgeving te maken heeft) of in de lijst met aandachtspunten voor de revisie zetten (die werken we in het voorjaar helemaal door). Op die manier gebruiken we alle feedback die we binnenkrijgen.

Ga jij volgend jaar aan de slag met Tumult op de basisschool? Of gebruik je één van onze andere abonnementen? Schroom dan niet om je goede ideeën of opmerkingen met ons te delen! Dat kan via ons algemene mailadres, maar natuurlijk ook via je contactpersoon bij Tumult of door mij een mailtje te sturen op suzanneheuvelmans@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search