Hart voor het onderwijs #1: Vereniging Openbaar Onderwijs

Gepubliceerd op: 30 maart 2015
Door: Astrid van Pelt

We zien ze wel eens langskomen op het journaal of in de krant: belangenclubs voor het onderwijs. Tientallen zijn het er. Maar waar staan ze precies voor en hoe brengen ze dat ten uitvoer? In deze blogserie belichten we de meest spraakmakende organisaties die het onderwijs een warm hart toedragen. In deze eerste blog: Rein van Dijk van VOO, Vereniging Openbaar Onderwijs

Als je alleen op de naam afgaat, dan lijkt VOO een single-issue organisatie, maar de idealen achter de letters VOO reiken veel verder dan openbaar onderwijs alleen. Openbaar moet je breed opvatten: openbare scholen, maar ook openbaarheid van beleid en toegankelijkheid voor álle kinderen, ongeacht de afkomst van de ouders.

Foto: cele bu
Foto: cele bu

Een school zonder voorvoegsels
Rein: ‘Wij vinden dat een systeem met openbare en bijzondere scholen niet meer van deze tijd is. Onze samenleving is divers en een school zou een afspiegeling van de samenleving moeten zijn. Als leerlingen later de arbeidsmarkt opgaan, komen ze ook niet in katholieke kantoren, openbare banken of protestantse supermarkten te werken.’

‘Openbaar betekent niet dat er geen aandacht meer is voor levensbeschouwing. Die is er juist wel. Maar voor allerlei verschillende soorten levensbeschouwingen. Kinderen krijgen een beperkt wereldbeeld als ze alleen geïnformeerd worden over één specifieke levensbeschouwing en alleen omgaan met kinderen van een bepaalde specifieke achtergrond. Daarom zouden scholen kinderen van diverse achtergronden moeten huisvesten. Juist in de ontmoeting met anderen, leren kinderen veel. Ik denk zelfs dat ze vaardigheden voor het leven leren: goed voor jezelf opkomen, respectvol omgaan met anderen, bereid zijn van mening te veranderen.’

Foto: Martine Sprangers
Foto: Martine Sprangers

‘Het is ons doel en ideaal dat binnen niet al te lange tijd alle scholen hun voorvoegsels kunnen weghalen, dat ze niet alleen geestverwanten, maar ook andere gedachten en culturen ontmoeten en leren kennen. Voorlopig is dat nog vooral een droom: van de basisscholen is slechts 1/3 openbaar, van de middelbare scholen iets meer. Een grondwetswijziging voor 100% toegankelijke scholen is nu nog een no go area: de religieuze partijen willen er niet aan en de andere partijen hebben deze kleine partijen vaak nodig om een meerderheid te krijgen op andere gebieden. Toch zie ik het wel langzaam de goede kant opgaan. Kleine, religieuze scholen fuseren steeds meer met niet-religieuze scholen om het hoofd boven water te houden. Als dit zo doorgaat, is de meerderheid van de scholen binnenkort algemeen toegankelijk.’

Ouderbetrokkenheid
‘Soms wordt een ouder die opkomt voor zijn eigen kind door docenten met argwaan bekeken. Daardoor treden ouders de docenten niet altijd ontspannen tegemoet, waardoor soms frictie ontstaat. Dat is jammer. Ouderbetrokkenheid is een prachtige ontwikkeling. Die ontwikkeling zal de komende jaren ook alleen maar toenemen. Daarom is het belangrijk dat leerlingen, docenten en ouders met elkaar leren communiceren en de relatie heel laten. Als die drie partijen de handen ineenslaan, kan er veel bereikt worden. In essentie willen ze allemaal hetzelfde: een fijne schooltijd voor de leerling, die een goede basis voor de toekomst biedt.’

‘VOO speelt een belangrijke rol in ouderbetrokkenheid en medezeggenschap. We gaan naar scholen om trainingen, workshops of begeleidingsavonden te geven. We vinden het belangrijk dat leerlingen ook serieus genomen worden in gesprekken: leerlingen begrijpen misschien nog niet alles even goed, maar docenten en ouders hebben net zo goed een beperkt perspectief. Door verschillende visies te combineren, kom je een heel eind. En dat maakt medezeggenschap tot iets van alle betrokkenen’

Verre reizen
‘Er ontstaat een soort wedloop als het gaat over flitsende schoolreizen op middelbare scholen. Met havo 5 naar New York, met vwo 6 naar Beijing, dat soort dingen. Ik vind dat absurd. Als een school zich op die manier profileert, dan tast dat de toegankelijkheid van die school aan. Zo’n school is dan alleen nog toegankelijk voor kinderen van ouders met een dikke portemonnee. Wij als VOO vinden dat er een plafond moet komen aan ouderbijdragen. Wij hebben onlangs Kamerleden een brief gestuurd met deze boodschap. Een aantal van hen heeft deze kwestie in een schriftelijk overleg voorgelegd aan staatssecretaris Sander Dekker. Hij is nu aan zet.’

Locatie organisatie: Almere
Aantal medewerkers: 10
Belangrijkste wapenfeit: Medevormgever van de WMS en een van de hoofduitvoerders van scholing en begeleiding op het terrein van medezeggenschap
Oprichtingsjaar: 1966

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search