Handige tools #26: opdrachten maken en feedback geven met Classkick

Gepubliceerd op: 27 september 2017
Door: Veerle van Pinxteren

Naast Formative is er een nieuwe interessante feedbacktool bijgekomen: Classkick. Benieuwd hoe je live kunt zien wat je leerlingen aan het doen zijn én hoe je ze van feedback voorziet? Lees dan verder!

Met Classkick kun je online opdrachten aanmaken voor leerlingen. Vervolgens kun je leerlingen live feedback geven terwijl zij werken aan deze opdrachten. Ook kunnen leerlingen elkaar feedback geven.

Hoe werkt Classkick?

Je maakt gratis een account aan op classkick.com. Vervolgens kun je assignments maken voor je klas. Een assignment bestaat in dit geval uit een aantal pagina’s waaraan je content en opdrachten kunt toevoegen:

  • tekst
  • links (naar sites of video’s)
  • afbeeldingen
  • audio-opmerkingen

Vervolgens deel je de code van het assignment met je leerlingen. Zij loggen in op hun device en kunnen aan de slag. Als docent kun je via je eigen account meekijken met wat jouw leerlingen aan het doen zijn.

Wat kunnen docenten ermee?

Als docent kun je slides met opdrachten klaarzetten. In de betaalde versie is het mogelijk om multiplechoicevragen of andere vragen die automatisch nagekeken worden toe te voegen. De gratis versie biedt die mogelijkheid niet. Daarom is het handig om in dat geval bovenaan een slide een vraag te stellen en daaronder de bijbehorende link/afbeelding/video te plaatsen. Let op dat je genoeg ruimte voor leerlingen over laat om op de slide, zodat zij daar hun antwoord kunnen typen of tekenen. Eventueel kun je ook punten toekennen aan de verschillende opdrachten.

Je assignments kun je ook makkelijk delen met je collega’s. Zij krijgen dan hun eigen kopie, die ze eventueel kunnen bewerken.

Wat kunnen leerlingen ermee?

Leerlingen maken de opdrachten door hun antwoorden te typen of te tekenen, door links en afbeeldingen toe te voegen, en door audio-opmerkingen op te nemen. Dit laatste biedt vooral docenten van moderne vreemde talen interessante mogelijkheden.

Een mooie functionaliteit is het vragen om hulp: komen leerlingen er niet uit, dan kunnen ze virtueel hun hand opsteken door op het gele handje te klikken. Willen ze aangeven dat ze klaar zijn, dan kan dat met het groene handje. Leerlingen kunnen natuurlijk ook hun echte hand opsteken in de klas, maar door het in Classkick te doen kunnen ze ondertussen gewoon doorwerken aan andere opdrachten. Ook kan de docent een leerling die hulp vraagt koppelen aan een andere leerling, zodat ze elkaar kunnen helpen. Daarom is Classkick ook interessant voor docenten die flipping the classroom toepassen. Laat je jouw leerlingen namelijk thuis de opdrachten maken, dan kun je hen zelfs daar laten samenwerken.

Classkick vs. Formative en Nearpod

Classkick lijkt qua functionaliteiten op Nearpod en Formative (leer meer hierover in ons leerpad. Het grootste verschil is dat de opdrachten die je in Formative maakt meer lijken op toetsopdrachten, met name vanwege het feit dat sommige opdrachten automatisch nagekeken kunnen worden en door het puntensysteem. Maar ook in Formative kun je feedback toevoegen. Nearpod lijkt op Classkick vanwege de slides met content die je voor je leerlingen aanmaakt. Maar Nearpod is meer als een interactieve presentatietool bedoeld. Zelf vind ik Formative intuïtiever en makkelijker werken dan Classkick. Ook vind ik het prettig dat je meer soorten vragen kunt toevoegen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in de klas met Classkick. Leuk als je hier iets over wilt vertellen in een reactie! Wil je meer leren over handige tools zoals Classkick, abonneer je dan op de nieuwsbrief van Edutrainers.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search