Handige tools: #2 Klaar voor de start? Af!

Gepubliceerd op: 6 februari 2014
Door: Veerle van Pinxteren

“Ok jongens, jullie krijgen nu 10 minuten de tijd om elkaar iets te vertellen over een persoonlijk voorwerp dat in je tas zit”. Zo begon ooit het eerste college van mijn master. De docent zette een stopwatch aan op het digibord die aftelde vanaf 10 minuten. Iedereen ging meteen aan de slag. Jong en oud is gebaat bij duidelijke opdrachten en tijdsindicaties. Zo ook de leerlingen op de middelbare school en de studenten in het hbo die ik lesgaf. Ik heb gemerkt dat het gebruiken van deze stopwatches helderheid en structuur in de les kan brengen. In deze tweede blog uit de serie over handige tools voor in de klas dan ook een aantal tips voor het inzetten van online stopwatches in de les.

Handige tools: #2 Klaar voor de start? Af!Het nut van online stopwatches
Maar waarom zou je nu juist online stopwatches gebruiken in de les? Ten eerste maakt deze vorm van tijd bijhouden het heel inzichtelijk voor de leerlingen hoeveel tijd ze hebben voor een taak. Ze kunnen het namelijk voor zich zien op het (digi)bord. Nu heeft een klok die functie ook. Maar een stopwatch kan je instellen op aftellen (countdown) van 5 naar 0 minuten bijvoorbeeld. Daarbij is het is een makkelijke manier van de tijd bewaken. Ook leren leerlingen hun tijd goed te gebruiken. Door het aanzetten van een stopwatch op het bord spoor je de leerlingen bovendien aan tot actie. Binnen de getoonde tijd moeten ze namelijk hun taak voltooien. De leeractiviteit(en) wordt zo duidelijk afgebakend. En niet onbelangrijk: de leerlingen vinden het leuk!

Werkvormen
Binnen-buitencirkel
Deze werkvorm is bijvoorbeeld geschikt voor het oefenen van gesprekjes in een moderne vreemde taal of voor het beantwoorden van vragen. Bij deze werkvorm maken de leerlingen twee cirkels: een binnen- en een buitencirkel. Ze staan met hun gezichten naar elkaar toe. Leerlingen vertellen elkaar bijvoorbeeld over het weekend. Zet de stopwatch op een minuut en geef aan dat wanneer de stopwatch afgaat iedereen één plaats naar links opschuift en hetzelfde bespreekt met de volgende leerling. Zo is iedereen actief én hoeft de docent niets te doen om de leerlingen in beweging te brengen: dat doet het belletje van de stopwatch.

Zelfstandig werken/Stil werken
Een simpele manier om de stopwatch te gebruiken, is voor zelfstandig werken. Geef aan wat de leerlingen moeten doen, hoeveel tijd ze ervoor hebben en wat ze moeten doen wanneer de stopwatch afgaat. Geef hen bijvoorbeeld 10 minuten de tijd om in stilte te werken. Zodra de stopwatch afgaat mogen ze fluisterend overleggen met hun buurman.

Groepswerk
Ook bij tijdsgebonden groepswerk is de stopwatch een handige tool. Wil je bijvoorbeeld dat alle groepjes een taak binnen een bepaalde tijd afmaken? Wijs een tijdbewaker aan in elke groep en zet de stopwatch aan op het bord.

De website die ik altijd gebruik is OnlineStopwatch.com. Hierop vind je een schat aan verschillende soorten stopwatches. Van zandlopers tot schaakklokken en van countdowns tot bommetjes die ontploffen. Het enige wat je nodig hebt is internet en een beamer of digibord met geluidsboxen. Want het geluidseffect maakt het extra aantrekkelijk!

Welke tijdsgebonden opdrachten geef jij in de les? Waarvoor zou jij online stopwatches inzetten in de les? Laat een reactie achter!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search