Googelen doe je zo!

Door | 2019-03-28T10:32:46+02:00 7 mei 2013|Categorieën: Coaching, Tools|Tags: , , , , , , , , |1 Reactie

Stel, je bent docent geschiedenis. Een leerling stelt je een vraag, eentje waar jij het antwoord even niet op weet. Jij weet tenslotte ook niet alles, dus je vertelt dat aan de leerling en zegt erbij dat je het gaat uitzoeken en er tijdens de volgende les op terugkomt. En dan? Zoeken op Google natuurlijk! Maar hoe weet je welke vraag je moet intikken in de zoekbalk om de resultaten te krijgen waar je naar op zoek bent? En wat is er eigenlijk waar van de antwoorden die je vindt?

Google Lego 50th Anniversary Inspiration

Antonio Manfredonio via Compfight

Googelen, er komt een stuk meer bij kijken dan je misschien denkt. Voor je het weet zit je urenlang te zoeken naar het antwoord op de vraag van je leerling. Zonder resultaat, want door al die zoekresultaten waar je niet naar op zoek bent, raak je ontzettend geïrriteerd. Dat kan beter!

Zoek precies wat je wilt vinden
Het begint bij de zoekopdracht. Vraag je af waar je nou eigenlijk naar op zoek bent. Omschrijf een heldere zoekvraag. Hou daarbij rekening met de zoekwoorden die je gebruikt en (en deze wordt vaak vergeten) de manier waarop de informatie waarschijnlijk op een webpagina staat. Wil je bijvoorbeeld weten welke plaatsnaam het meeste voorkomt in de Verenigde Staten? Dan kun je die vraag letterlijk intikken in Google: ‘Welke plaatsnaam komt het meeste voor in de Verenigde Staten?’. Je krijgt dan niet de resultaten die misschien zou verwachten omdat die informatie niet op die manier op een website staat. Waarschijnlijker is dat er zoiets staat: ‘… is de meest voorkomende plaatsnaam in de VS.’ Als je zoekt op de manier waarop de tekst op de pagina staat, zul je betere resultaten krijgen.

Wees specifiek
Veel zoekresultaten is goed, toch? Fout! Hoe meer zoekresultaten je hebt, hoe algemener je zoekopdracht was. Hierdoor is de kans klein dat je de juiste informatie vindt. Wees niet bang om wat meer zoekwoorden te gebruiken (soms zelfs een hele zin). Let wel goed op de volgorde van de woorden. Wil je meer informatie over bijvoorbeeld het Hilton hotel in Parijs, dan doe je er goed aan om te zoeken op ‘Hilton Paris’ en niet op ‘Paris Hilton’. Bij de eerste zoekopdracht vind je de informatie over het hotel in Parijs al op de eerste pagina, bij de tweede zoekopdracht moet je doorklikken tot pagina 20 voor de eerste resultaten over het hotel…

Betrouwbaar?
Je hebt gevonden wat je zocht, maar hoe betrouwbaar is die informatie? Iedereen kan informatie op internet zetten, ook informatie niet berust op feiten of wordt ondersteund door betrouwbare bronnen. Voor eenvoudige zoekopdrachten hoef je je niet elke keer af te vragen of de informatie klopt. Maar ga je inhoudelijk aan de slag of wil je een vraag van een leerling beantwoorden? Dan kun je maar beter goed checken waar de informatie vandaan komt. Gebruik daar bijvoorbeeld deze checklist voor. Ook handig voor een lesje mediawijsheid met je leerlingen!

Heb jij een goede Google-tip? Deel ‘m!

Wil je meer leren over hoe Google werkt en hoe je optimaal kunt zoeken? Doe dan eens de module Snel en zinvol zoeken met Google van Spons.

Print Friendly, PDF & Email
Door | 2019-03-28T10:32:46+02:00 7 mei 2013|Categorieën: Coaching, Tools|Tags: , , , , , , , , |1 Reactie

Over de auteur:

Britte Koppel
Is als contentmarketing expert en web-ontwikkelaar altijd op zoek naar manieren om onderwijs en marketing te combineren. Leren is groeien en hoe meer mensen dat weten, hoe beter. Schrijft blogs, houdt zich bezig met de ontwikkeling van de website en ontdekt graag nieuwe (digitale) mogelijkheden om uit te proberen in en buiten het onderwijs.

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen