Goede voornemens voor 2015: over Ockhams scheermes en beperken (in het kort)

Gepubliceerd op: 24 december 2014
Door: Hans Wendel

Wat een tumultueus topjaar was 2014! Wat hebben we veel gedaan, wat maakten we ijzersterk lesmateriaal, wat deden we enthousiaste sessies met docenten en wat vierden we een feestelijk 15e verjaardag!

Maar: was onze dynamische voortvarendheid wel zo effectief?
We leven in een dynamische tijd, de onderwijswereld is in fundamentele verandering. Veel scholen voelen de druk van het moeten veranderen. Maar: zijn die veranderingen effectief? Of kan een pas op de plaats zinvol zijn? In deze laatste dagen van het jaar en bij bovenstaande vragen komen twee dingen naar boven:

– Jaren geleden zag ik een toneelstuk waarvan ik me alleen de titel nog herinner. Het heette ‘Ockhams Scheermes‘ van de engelse veertiende eeuwse filosoof Willem van Ockham. Hij stelt dat je geen overbodige bewijzen moet gebruiken om een theorie te onderbouwen. Oftewel: beperk je tot de kern. Zijn ‘scheermes’ (pas later bedacht door anderen), staat symbool voor het weghalen van alles wat overbodig is.

– Natuurlijk voor de hand liggend: ‘In de beperking kent zich de meester’ van de Duitse schrijver Goethe (1749 – 1832). Hoewel literair bedoeld, kun je de kunst van het beperken ook heel praktisch begrijpen: even bij iemand langslopen in plaats van een lange uitleg in de mail. Of met een doelgericht plaatje iets uitleggen in plaats van in 3 a-viertjes tekst. Of, als je denkt dat iets heel dringend en noodzakelijk is, jezelf de vraag stellen: wat gebeurt er als ik niets doe…

Een mooie uitdaging voor onze dynamische Tumult Groep: minder doen in 2015 en daarmee meer doen!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search