Fundamenteel vmbo volgens Sander Dekker en de rol van de Tumult Groep

Gepubliceerd op: 17 februari 2015
Door: Hans Wendel

Op 15 december 2014 schreef Sander Dekker een brief aan de Tweede Kamer over de ontwikkelingen in het vmbo. De staatssecretaris wil graag een ’toekomstbestendig (voorbereidend) beroepsonderwijs’ realiseren en dat is natuurlijk een open deur, wie wil dat niet? Het interessante is dat Dekker in de brief ook concreet aangeeft hoe hij dat wil realiseren en eerlijk gezegd krijgt hij daarvoor onze handen op elkaar: wat een sterke plannen presenteert Dekker. En bovendien: wat sluiten zijn plannen goed aan op de Tumultvisie (of andersom:)).

Veranderingen in het vmbo
Foto: Daniel Kulinski

Om te beginnen geeft Dekker aan dat het (vmbo)onderwijs mede gericht moet zijn op de voortdurende veranderende maatschappij. Letterlijk: ‘Jongeren van nu leren niet voor een specifieke baan. Sterker nog, de meeste jongeren worden opgeleid voor banen die nog niet bestaan.’ Mooi gesproken! En wat betekent dat? Wat moeten jongeren kunnen om met deze ongewisse toekomst om te gaan? Inderdaad ja, vaardigheden om op alle toekomstscenario’s te kunnen anticiperen. Vaardigheden om flexibel om te gaan met een nieuwe situatie, vaardigheden om precies op het juiste moment het juiste te leren en te doen!

Dekker concretiseert zijn aanpak met drie pijlers:

  • Vernieuwing van het beroepsgerichte curriculum (naar 10 beroepsgerichte profielen) met beter verband naar de beroepspraktijk en branches.
  • Versterking van loopbaanoriëntatiebegeleiding (lob) in alle leerwegen van het vmbo.
  • Stimuleren van doorlopende leerroutes vmbo-mbo.

We betekent dat voor ons? Hoe pakken we deze aanpak over naar concrete invulling door de Tumult Groep? Welke activiteiten ondernemen we met Tumult, Edutrainers en Spons?

  1. Met Tumult zijn we al jaren specialist in het vaardighedenonderwijs. Ook voor keuze-en loopbaanvaardigheden hebben we de afgelopen jaren diverse leerlijnen en materialen ontwikkeld. Wij geloven erin dat het leren van vaardigheden een continu proces is dat niet stopt als je van school komt. Het is een kwestie van continu vaardigheden oefenen, toepassen, reflecteren en nog meer oefenen. In dit cyclische proces hoort het vastleggen van datgene wat je doet, en daarop reflecteren, samen met je mentor, coach, docent of decaan (en natuurlijk met vrienden en ouders/verzorgers). Aansluitend op de plannen van Dekker, ontwikkelen wij sinds de zomer van 2014 nieuw materiaal voor lob. Dit materiaal (onder de noemer Tumult LOB dossier) omvat
  • Lessen (zowel klassikaal als digitaal gepersonaliseerd)
  • Opdrachten (waarmee je onder andere aan dossiervorming doet)
  • Feitelijk LOB dossier (zowel op papier als digitaal)
  • Handvatten voor reflectiegesprekken
  • Aanbod trainingen voor mentoren

Sandra (uitgever bij Tumult) schreef een drietal blogs over de vernieuwing binnen het vmbo en maakte een Prezi over het vernieuwde LOB dossier van Tumult.

  1. Met Edutrainers ontwikkelen we trainingen waarmee we mentoren ondersteunen bij het voeren van reflectiegesprekken met leerlingen. Daarnaast is er een leerpad beschikbaar met do’s en don’ts bij het voeren van een loopbaangesprek met leerlingen. De komende tijd zal er steeds meer materiaal en trainingen beschikbaar komen.
  1. Met Spons doen we twee dingen:
  • In opdracht van de VO-raad ontwikkelden we online materiaal waarmee schoolmanagement, mentoren en decanen worden ondersteund bij het ontwikkelen van een heldere lob-aanpak binnen de school. Voor iedereen die geïnteresseerd is: volg de gratis leerpaden op spons.nl/onlineleerganglob.
  • De boodschap van Dekker gaat eigenlijk verder dan alleen het vmbo en mbo. Als het gaat over ‘lob-vaardigheden die op alle niveaus en in alle levensfases relevant zijn’ moeten ook bedrijven betrokken worden bij het continu leren van mensen. Dekker zegt eigenlijk dat het voor medewerkers en bedrijven simpelweg een verplichting is om een leven lang te leren. Voor bedrijven betekent dit dat meer druk op continue scholing. En met Spons ondersteunen we bedrijven daarin: met Spons kan iedereen snel en gemakkelijk online leerpaden maken en delen over allerhande onderwerpen.

Samenvattend krijgt Dekker niet alleen onze handen op elkaar. Hij krijgt onze handen uit de mouwen, we gaan aan de slag, we geloven in deze weg, we gaan er voor!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search