Cultuur in de klas: het educatieve aanbod van 3 culturele organisaties

Gepubliceerd op: 15 juni 2015
Door: Rianne Vogel

Vorige week maakte minister Bussemaker bekend extra te willen investeren, ruim 18 miljoen, in culturele instellingen. Dit om meer ruimte te geven aan innovatie, samenwerking en ontwikkeling van jonge talenten. De minister gaf aan hierbij extra te willen investeren op het gebied van cultuureducatie. Hier word ik heel blij van, cultuureducatie is namelijk onmisbaar voor jongeren om hun creativiteit en talenten te ontwikkelen, en hiermee hun identiteit vorm te geven. Veel culturele organisaties hebben een aparte educatie afdeling, maar weten docenten deze organisaties wel te vinden? Hieronder licht ik drie organisaties toe die elk een aanbod hebben voor het onderwijs waar ik erg enthousiast van word.

1. Movies that Matter
Movies that matter is een jaarlijks mensenrechten film- en debatfestival. Film en verdiepingsprogramma’s worden hierbij ingezet om ogen te openen voor mensenrechten thema’s. De educatie afdeling van Movies that Matter ziet film als een sterk middel om de kennis en houding van jongeren ten aanzien van mensenrechten positief te beïnvloeden.

Wat kun je als docent met het aanbod van Movies that Matter?
Movies that Matter Educatie heeft een zeer uitgebreide filmcatalogus met meer dan 300 films die geschikt zijn voor het onderwijs. Al deze films kun je als docent kosteloos lenen. Je kunt in de zoekmachine filteren op thema’s, vakken, niveau, lengte etc. Zo vind je snel een geschikte film bij een bepaald vak en onderwerp. Denk aan onderwerpen binnen maatschappijleer, levensbeschouwing, aardrijkskunde, geschiedenis maar ook Nederlands of Frans. Wat het aanbod nog mooier maakt is dat er bij de meeste films uitgebreid lesmateriaal beschikbaar is. Ook dit lesmateriaal is kosteloos te downloaden. Het lesmateriaal bestaat uit een opdrachtenblad, docentenhandleiding en bronnenblad, en is dus ook nog eens makkelijk in te zetten zonder al te veel voorbereidingstijd.

Een deel van het lesmateriaal is ook beschikbaar via het kanaal van Movies that Matter op Spons.nl.

In de bioscoop
Naast het filmaanbod en lesmateriaal organiseert Movies that Matter ook schoolvoorstellingen tijdens het festival. Tijdens deze voorstellingen kijken leerlingen een (mensenrechten)film en doen ze vervolgens mee aan een verdiepingsprogramma.

Foto: Nichon Glerum
Foto: Nichon Glerum
Foto: Nichon Glerum
Foto: Nichon Glerum

2. Humanity House
Het Humanity House is een museum in Den Haag. Een reis door het Humanity House laat je ervaren hoe het is om te moeten overleven in een gebied waar een conflict heerst of een ramp heeft plaatsgevonden. De educatie afdeling van het Humanity House neemt leerlingen op een verrassende en interactieve manier mee in de wereld van een vluchteling.

Wat kun je als docent met het aanbod van het Humanity House?
Neem je leerlingen mee naar het Humanity House en laat ze hier de ervaringsreis doorlopen. Deze reis begint al bij de incheckprocedure bij de balie. Hier worden alle leerlingen met voor- en achternaam geregistreerd en wordt er een foto genomen. De gegevens maken de ervaringsreis persoonlijk voor elke leerling. Na het inchecken krijgen ze een registratieformulier en een badge mee, zo als dat ook bij ‘echte’ vluchtelingen gaat. Op het formulier staat een nummer en als dit nummer in het rood verschijnt, mogen ze beginnen aan hun eigen ervaringsreis. In de ervaringsreis van ongeveer drie kwartier zie, hoor en beleef je wat het betekent om te vluchten vanuit een conflict- of rampgebied. Je kruipt als het ware in de huid van een vluchteling. De reis sluit aan bij de vakken maatschappijleer, aardrijkskunde, economie, geschiedenis en Nederlands. Leerlingen brengen door deze reis de vakken tot leven.

Bekijk het filmpje hieronder om een idee te krijgen van de ervaringsreis:

3. De Frisse Blik
Het idee achter de Frisse Blik is om leerlingen te ‘leren kijken’ door zelf aan de slag te gaan met film, interview en montage. De organisatie is opgericht door professionele film- en documentairemakers. Televisieprogramma’s, maar ook films die gaan over de ‘werkelijkheid’ zijn vaak oneindig veel bewerkt. Daardoor vervaagt de grens tussen wat waar en niet waar is. De educatie afdeling van de Frisse Blik ziet er belang in dat jongeren inzicht krijgen in hoe beeldmakers de werkelijkheid inkleuren en manipuleren.

Wat kun je als docent met het aanbod van de Frisse Blik?
De Frisse Blik geeft workshops in de klas over het maken van film. Ze komen naar school met alle benodigde apparatuur, vaak dient de iPad hierbij als volledige filmstudio; je kunt ermee filmen, interviewen en monteren. Zo maken je leerlingen bijvoorbeeld een eigen mini-documentaire met behulp van iPads. De leerlingen maken in groepjes een korte docu-clip over elkaars toekomstdroom met behulp van een voorwerp dat ze meebrengen. In een andere workshop worden aan de hand van bestaande tv-fragmenten verschillende manieren van manipulatie besproken. Daarna maken de leerlingen door zelf te filmen, interviewen en monteren, een ‘gekleurde’ reportage over de school.

Op deze pagina zijn veel leuke filmpjes te zien, gemaakt door leerlingen van verschillende middelbare scholen.

Hopelijk ben je na het lezen van deze 3 voorbeelden geïnspireerd geraakt om (nog meer) aan de slag te gaan met cultuureducatie op school. Ben je zelf enthousiast over een bepaalde organisatie en haar aanbod voor het onderwijs? Laat het me weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search