Handig! Filmpjes met stap voor stap uitleg over vaardigheden

Gepubliceerd op: 22 september 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Hoe vaak gebruik jij een filmpje om iets te leren? Via Youtube leer je bijvoorbeeld hoe je piano speelt, hoe je de moonwalk doet zoals Michael Jackson en hoe je kleren naait. Ik kijk zelf graag naar de filmpjes van Jamie Oliver: een nieuw recept leer ik zo in no-time. Dat is op zich al winst, maar door de manier waarop Jamie het aanpakt (niemand zo enthousiast als hij!) onthoud ik het recept gemakkelijk én word ik er vrolijk van. Oftewel, filmpjes zijn handig om iets te leren. Om die reden maken we bij Tumult ook filmpjes bij ons lesmateriaal. In deze blog meer daarover!

Nieuw lesmateriaal, nieuwe filmpjes

Dat we ons lesmateriaal grondig vernieuwen is inmiddels duidelijk, toch? Bij het nieuwe lesmateriaal voor Studievaardigheden horen stappenplannen. Elke vaardigheid, van agenda gebruiken tot schriftelijk presenteren, wordt hierin stap voor stap uitgelegd. Van elk stappenplan maken we ook een filmpje. Deze zijn niet precies hetzelfde als de stappenplannen, ze zijn aangepast om er een filmpje van te kunnen maken. Een iets andere tekst en soms andere voorbeelden dus. En waar de stappenplannen handig zijn als naslagwerk in een multomap of om op te hangen boven een bureau, hebben de filmpjes weer andere voordelen. Ze vullen elkaar dus aan!

Waarom zijn filmpjes handig?

In een filmpje combineer je (gesproken) tekst met beeld: je spreekt dus meerdere zintuigen aan, waardoor de informatie makkelijker in het werkgeheugen opgeslagen wordt. Bij iedereen, maar zéker bij leerlingen die een voorkeur hebben voor een visuele of auditieve leerstijl. Een ander voordeel van het beeldgebruik is dat je de link met de realiteit makkelijk kunt maken: ondersteunend aan de gesproken tekst kun je een alledaagse, herkenbare situatie in beeld brengen waardoor je makkelijk aansluit op de voorkennis van leerlingen. Ook is een filmpje een snelle informatieboost: het duurt niet lang en je kunt er veel informatie in kwijt, ook door de combinatie aan beeld en gesproken tekst. Een filmpje kun je makkelijk even pauzeren, herhalen of terugspoelen. En daarbij kun je de focus van de leerling sturen: door een visuele aanwijzing zoals bijvoorbeeld een oplichtende muis, stuur je zijn/haar blik.

Wat zijn de ingrediënten voor een goed educatief filmpje?

Voor we zijn gestart met het maken van filmpjes, hebben we onderzoek gedaan naar waar een ‘goed’ filmpje aan moet voldoen. Een aantal voorbeelden van die eisen:

  • We laten de samenhang tussen de stukken leerstof zien. Dit doen we door continu de stap in beeld te brengen. Het filmpje bestaat in totaal uit een x aantal stappen en de betreffende stap is altijd in tekst en met het nummer van de stap in beeld. Zo ‘mist’ de leerling niet snel waar hij/zij is.
  • We houden rekening met het modaliteitsprincipe: zo veel mogelijk verschillende zintuigen worden aangesproken. Zoals eerder genoemd is de kans dan groter dat de leerling de informatie goed in het werkgeheugen opslaat. Daarbij wordt het beeld en de gesproken tekst tegelijkertijd aangeboden: dit stimuleert de kennisverwerving.
  • De opmaak in de filmpjes is vrolijk, maar minimaal en gericht: overbodige informatie blijft zo achterwege waardoor er zo min mogelijk ruis in de filmpjes zit. Er zijn ook steeds visuele aanwijzingen die de aandacht naar de juiste plaats leiden.

Hoe maken we een filmpje?

Eerst schrijven we een script. Dat spreken we een aantal keer uit om te testen of het ‘lekker spreekt’. Terwijl we het script schrijven, denken we na over wat er ongeveer in beeld moet komen. Daar maken we korte aantekeningen van. Vervolgens gaat degene die de animatie maakt, Frauke Havinga, ermee aan de slag. Ze maakt een voorstel voor het filmpje. Daarin legt ze uit welke beelden ze voor zich ziet bij de verschillende stappen. We denken hier allemaal in mee. Als we het eens zijn, gaat ze ermee aan de slag. Ondertussen is de audio opgenomen en hoeft alleen het beeld er nog bijgemaakt te worden. Soms gaat het filmpje nog een keer heen-en-weer, maar vaker is het direct goed. Op naar het volgende script!

De Tumult filmpjes

Het komende schooljaar plaatsen we eens in de zoveel tijd nieuwe filmpjes. Houd deze blog dus goed in de gaten om de filmpjes over bijvoorbeeld aantekeningen maken, informatie zoeken en samenvatten niet te missen! Wil je nu alvast een voorproefje? Check ons eerste instructiefilmpje over plannen.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search