Eerste hulp voor mentoren #3: hoe voer je een oudergesprek?

Gepubliceerd op: 10 april 2017
Door: Veerle van Pinxteren

Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn eerste blog uit deze serie met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: oudergesprekken voeren. Vandaag ga ik dieper in op deze taak. Want hoe bereid je zo’n oudergesprek voor, hoe voer je ‘m uit en rond je het af?

1. Voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk gaat hier niet op. Een goede voorbereiding is waarschijnlijk meer werk dan het tien-minutengesprek zelf. Denk aan de volgende dingen bij het voorbereiden van een ouderavond met tienminutengesprekken.

Uitnodigen:

  • Het begint met een verzorgde uitnodiging voor de oudergesprekken. Laat ouders zich welkom voelen door hen een goede, heldere uitnodiging te sturen.
  • Werk van de leerling:
    Verzamel van elke leerling werk dat de moeite waard is om te laten zien aan de ouders aan het begin van het gesprek. Denk aan een werkstuk, een verslag, een werkboek waarin netjes gewerkt is of progressie is geboekt… Een mooie manier om het gesprek positief te beginnen en om een gevoel van trots over het kind over te brengen!
  • Bespreekpunten:
    Bereid per leerling twee bespreekpunten voor en schrijf deze op. Mocht je er meer hebben, maak dan keuzes: tien minuten zijn zo om.
  • Maak een afwisselende planning met namen:
    Niks zo vervelend als de naam van een kind noemen die niet bij de ouders hoort die je voor je hebt. Maak een planning waarop je de namen van zowel de ouders/opvoeders als het kind opschrijft. Mocht je zelf je planning kunnen maken, kan het voor lucht zorgen als je bijvoorbeeld vijftien minuten hebt voor elk gesprek, in plaats van strak tien. Zo heb je wat uitlooptijd en tijd om je op het volgende gesprek voor te bereiden. En ook niet onbelangrijk: houd het leuk voor jezelf door (verwachte) makkelijke en moeilijke gesprekken af te wisselen.

2. Uitvoeren

  • Een warm welkom
    Ouders komen natuurlijk naar school voor het tienminutengesprek met de mentor, maar het is altijd leuk om meer dan alleen dat uit een schoolbezoek te halen. Zorg sowieso voor een warm welkom door thee/koffie en iets lekkers aan te bieden. En zorg dat er iets te zien is op de plek waar de ouders wachten op het gesprek. Denk aan een tafel met pronkstukken van leerlingen uit de klas, de resultaten van alle leerlingen van een project. Bekijk ook eens het tentoonstellingidee in deze blog.
  • Aantekeningen maken
    Maak tijdens elk gesprek aantekeningen zodat je dit later kunt teruglezen. Mocht je de ruimte hebben, neem dan na elke drie gesprekken even de tijd om de aantekeningen uit te werken.
  • Een gesprek over een leerling waarmee het goed gaat
    Voer juist ook oudergesprekken met leerlingen waarmee het goed gaat. Het is belangrijk om ook deze gesprekken te voeren om een vertrouwensband met ouders op te bouwen. Dit is je basis mocht je later een lastiger gesprek moeten voeren met dezelfde ouders. Bespreek de resultaten van het kind, zijn/haar omgang met docenten en klasgenoten en zijn/haar rol in de de klas. Ik quote hier graag een drietal open vragen uit het boek Handboek voor elke mentor (2014) van Maya Bakker-De Jong en Ivo Mijland die kunnen helpen bij een positief gesprek:
    – “Hoe kunt u thuis merken dat het goed gaat met uw kind?”
    – “Waaraan merkt u dat uw kind het naar zijn zin heeft op school?”
    – “Fijn dat het rapport zo goed is. Heeft uw kind altijd plezier gehad in leren?”
  • Een leerling waarmee het niet goed gaat
    Benoem bij een leerling waarmee het niet zo goed gaat, juist ook de positieve dingen die je in het kind ziet. Dit zal je vertrouwensband met de ouders versterken.

3. Opvolging

  • Maak afspraken en houd contact
    Sluit het gesprek af door het gesprek samen te vatten en afspraken te maken over het vervolg. Spreek bijvoorbeeld een vervolgmoment af om even te bellen over de ontwikkelingen.

Tot slot nog een paar losse tips:
– Meld zorgelijke dingen direct, wacht daarmee niet tot een oudergesprek.
– Ouders hebben veel behoefte aan handvatten voor het begeleiden van hun kind bij schoolwerk. Een ouderavond over dit thema kun je direct bij ons boeken.

–> Meer lezen? Bekijk ook de blog over een ouderavond met leerlingparticipatie!

Deze blog is geïnspireerd op: Handboek voor elke mentor (2014). Maya Bakker-DeJong & Ivo Mijland. Uitgeverij Quirijn: Oirschot.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search