Eerste hulp voor mentoren #1: Wat moet je zijn, doen en kunnen als mentor?

Gepubliceerd op: 6 december 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Wat moeten mentoren zijn, doen en kunnen? Als ik deze vraag stel aan een aantal vrienden om mij heen die zowel vakdocent als mentor zijn, is het antwoord eensgezind: VEEL! En inderdaad, er ontstaat een mooie maar lange lijst van vaardigheden en taken als ik alle antwoorden verzamel. Mentor zijn is dan ook een veelzijdige taak. Daarom een blogserie over de veelzijdige vaardigheden en taken van mentoren anno nu. Te beginnen met de vraag: wat moet je zijn, doen en kunnen als mentor?

Wat moet je zijn als mentor?

Als mentor heb je echt een andere rol dan als docent. Maar wie ben je precies? Dat is iets dat je voor jezelf duidelijk moet hebben, maar waar je ook in de loop van de tijd achter komt. Over het algemeen is het belangrijk dat een mentor iemand is die:

  • voor zijn mentorleerlingen klaarstaat.
  • betrokken is.
  • zich kan inleven.
  • kan meedenken (growth-mindset).
  • behulpzaam is.
  • aardig is.
  • rechtvaardig is.
  • consequent is.
  • weet wat er speelt in de klas en in de school.
  • kan luisteren als er problemen zijn.

Wat moeten mentoren doen?

Met een extra taak als mentor komt er een groot aantal verantwoordelijkheden bij in je functie. Een aantal van die verantwoordelijkheden:

  • gesprekken voeren met leerlingen.
  • gesprekken voeren met ouders.
  • ouders tussentijds op de hoogte houden.
  • gesprekken voeren met collega’s over de mentorleerlingen.
  • rapportvergaderingen voorbereiden en leiden.
  • het leerproces nauw in de gaten houden.
  • bijsturen waar nodig.
  • leerlingen stimuleren.
  • leerlingen verantwoordelijk maken voor hun eigen ontwikkeltraject (eigenaarschap).
  • helpen met plannen.
  • studievaardigheden aanleren.
  • het sociale klimaat in de klas bevorderen.
  • loopbaanbegeleiding- en oriëntatielessen geven.

Wat moeten mentoren kunnen?

Eerste reactie van een docent: te veel! En ik kan haar geen ongelijk geven. Er wordt erg veel verwacht van mentoren. En in de opleiding kwamen wij hier niet altijd mee in aanraking. Denk bijvoorbeeld aan het begeleiden van leerlingen met ADHD, asperger, ADD, …

  • zorgbegeleiding.
  • handelingsplannen maken.
  • inschatten wanneer je (externe) hulp moet inschakelen.
  • gespreksvaardigheden hanteren.
  • bemiddelen.

Deze lijstjes zijn uiteraard niet compleet en we vullen ze graag aan. Welke taken of vaardigheden mis jij? En wat zie jij als de belangrijkste taak van de mentor? Laat een reactie achter! Voordat je het benauwd krijgt van deze behoorlijke lijst is het belangrijk om je te realiseren dat je leerlingen natuurlijk het allerbelangrijkste zijn. De komende periode geven we je in deze serie tips om het allermeeste uit je mentorschap te halen.

Maar wil je liever direct aan de slag? Bekijk dan eens ons lesmateriaal en ontdek zelf de mogelijkheden in de les!

Deze blog is geïnspireerd op: Handboek voor elke mentor (2014). Maya Bakker-DeJong & Ivo Mijland. Uitgeverij Quirijn: Oirschot.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search