Een oudergesprek, hoe pak je dat aan?

Gepubliceerd op: 30 mei 2023
Door: Hans Wendel

Met drie dochters thuis heb ik in m’n leven veel oudergesprekken gevoerd met docenten. De meeste ben ik allang weer vergeten, maar er zijn er een paar blijven hangen. Dat zijn de gesprekken waarin de docent persoonlijk contact maakte en me raakte door zijn of haar positieve houding en betrokkenheid. De gesprekken waarna ik met nieuwe inzichten weer naar huis fietste. Een goede reden om deze drie succeselementen van een oudergesprek eens verder uit te pluizen.

Persoonlijk contact
Als vader en Tumulter met jarenlange ervaring in contact met docenten ben ik ervan overtuigd dat contact maken bij jezelf begint: wie ben je? Welke rol heb je? Wat zijn je sterke en zwakke kanten? Een open houding is de basis voor elk goed gesprek, daarnaast moet je uitgerust zijn en zorgen dat je geen andere dingen aan je hoofd hebt. Verwelkom de ouders door ze bijvoorbeeld bij de deur op te wachten, een hand te geven en oogcontact te maken. Bij veel oudergesprekken heb je simpelweg te weinig tijd om de ouders echt goed te leren kennen. Begin daarom met een persoonlijke ijsbreker. Regent het? Gebruik dat dan: ‘Zijn jullie erg nat geworden?’. Is het lastig om je auto te parkeren rond het schoolgebouw? Dan vraag je: ‘Konden jullie de auto een beetje makkelijk kwijt?’. Stapt er een ouder met een Ajax-sjaal je klaslokaal binnen? Dan zeg je: ‘Goede club hè, Feyenoord?’ (op eigen risico, natuurlijk).

Daarna stap je over op de inhoud van het gesprek en leg je uit waar je het over wilt hebben. Een goede voorbereiding is de helft van het succes; zorg ervoor dat je alle relevante gegevens bij de hand hebt! Vraag de ouders of zij zelf ook onderwerpen hebben die ze willen bespreken. Rond elk gesprek met een persoonlijke noot af, neem een kort moment voor feedback op het gesprek en geef ook bij vertrek elkaar een hand en maak oogcontact.

Lees ook: ‘Speciaal voor ouders #5: hoe heb je contact met de school van je kind?

Raken
Natuurlijk word ik als ouder geraakt door wat een docent over mijn kind zegt. Dat is heel normaal, ouders zijn ontzettend betrokken bij hun kinderen. Alles wat een docent zegt (positief, maar vooral negatief) zullen de meeste ouders zich behoorlijk aantrekken. Begin een oudergesprek altijd positief en bespreek eerst de sterke kanten van de leerling. Probeer de gedachten van de ouders daarover te peilen. Bespreek ook zeker de kritische punten in de ontwikkeling van de leerling. Bekijk het positief: dit zijn groeikansen! Samen maken jullie een plan om die groeikansen te benutten.

Nieuwe inzichten
Wat zou het mooi zijn als ouders enthousiast en met nieuwe inzichten naar huis gaan! Goede docenten hebben inzichten in kinderen die voor ouders misschien lastiger te ontdekken zijn: zowel positieve als negatieve. Het is een hele kunst voor een docent om die inzichten helder en begrijpelijk over te brengen. Het helpt om een concreet voorbeeld te geven. Een tekendocent zei me bijvoorbeeld: ‘Ik zie jullie dochter opvallend veel aandacht besteden aan details, kijk maar eens hoe ze bij deze tekening de details van de bladeren van de boom heeft getekend, overal is echt iets te beleven!’ Zo kreeg ik niet alleen inzicht in de kwaliteit van mijn oudste dochter, maar leerde ik ook iets over het vak dat hij met zoveel passie doceerde.

Vind je het af en toe lastig om talent te herkennen in leerlingen en heb je moeite ze te motiveren? Bekijk dan eens onze training ‘Leerling motiveren: talenten activeren’.

Beeld: master1305 op Freepik

Misschien vind je dit ook interessant

3 Responses

  1. Goede tips waar je zeker wat aan kan hebben. Ouders zijn niet alleen vaak erg vooringenomen over de situatie, ze zijn vaak ook skeptisch. De ijsbrekers die je noemt en de andere tips zijn belangrijk!

  2. Wat een herkenbaar verhaal! Ik geloof sterk in de kracht van persoonlijk contact tijdens oudergesprekken. Deze tips zijn echt waardevol voor docenten om dat contact te verdiepen en een positieve draai aan gesprekken te geven. Goed geschreven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search