Een nieuwe lesmethode aanschaffen: zo doe je dat!

Gepubliceerd op: 1 april 2021
Door: Britte Koppel

Op iedere school is het eens in de zoveel tijd weer zo ver: er moet een nieuwe lesmethode worden gekozen. Misschien niet het leukste klusje dat je kunt bedenken, maar wel een belangrijke. Daarom helpen we je graag met deze keuze met een aantal belangrijke stappen op een rij. Zo kies je een methode die niet alleen aansluit op het curriculum, maar ook op jouw wensen én die van je leerlingen.

Breng de wensen in kaart
Allereerst is het verstandig om op een rijtje te zetten wat jullie als vak- of werkgroep verwachten van een nieuwe methode en ook wat jullie juist niet (meer) willen. Kijk hierbij ook naar de redenen waarom jullie besloten hebben niet met de oude methode door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Duidelijke opbouw van thema’s.
  • Diversiteit in soorten oefeningen om verschillende leerstijlen aan te spreken.
  • Aansprekend geschreven, geen lange lappen tekst.
  • Het niveau past bij het niveau van de klas(sen).
  • Actueel en up-to-date.
  • Aantrekkelijk voor leerlingen (qua opmaak).
  • Een doorlopende leerlijn is beschikbaar voor meerdere leerjaren en niveaus.
  • Een rijke digitale leeromgeving.
  • Aansluiten bij de missie, visie en toekomstplannen van de school.
  • Etc.

Maak een checklist van de punten waarvan je wilt dat ze aanwezig zijn in de nieuwe lesmethode. Vergeet ook niet om rekening te houden met de beschikbare tijd. In de mentorlessen bijvoorbeeld, waar veel van ons materiaal gebruikt wordt, worden heel veel verschillende dingen gedaan. Kijk dus goed welke methode voor jullie het meest efficiënt werkt.

Oriënteren
Vervolgens ga je kijken welke methodes er zoal zijn. Houd de checklist bij de hand en streep een methode af zodra hij niet aan je wensen voldoet. Verlies hierbij je budget niet uit het oog. Het zou zonde zijn als je de in jouw ogen ideale methode vindt, maar hij blijkt ver boven je budget te zijn. Bekijk het aanbod van uitgeverijen, check bij (ex-)collega’s welke ervaringen zij hebben met bepaalde methodes of vraag eventueel advies aan collega-docenten via Facebook- of LinkedIn-groepen.

Aanvragen
Ga door met oriënteren totdat je 2 of 3 methodes overhoudt die je geschikt lijken. Neem contact op met de uitgevers van deze materialen en vraag beoordelingsexemplaren aan. Vergeet ook niet om toegang te vragen tot de digitale omgeving die bij een methode hoort. Anders krijg je een vertekend beeld van de mogelijkheden die de methode biedt. Vraag niet te veel beoordelingsmateriaal aan. Anders loop je het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak neig je toch al richting een of twee methodes. Maak het jezelf makkelijker door vroeg in het proces al te schrappen.

Testen, testen en nog eens testen
Als je het beoordelingsmateriaal binnen hebt, kun je echt aan de slag! Want hoe ontdek je beter of een methode past binnen de school, dan door ‘m goed uit te proberen in de klas?! Neem daarom goed de tijd voor deze stap. Het kan ook nuttig zijn om de uitgever van een methode die je interessant vindt, uit te nodigen op school. Medewerkers van Tumult komen bijvoorbeeld gemiddeld op zo’n zeshonderd scholen per jaar om docententeams te ondersteunen, uitleg te geven over ons materiaal of een gesprek te voeren over de inrichting van het vaardighedenonderwijs. Maak daar gebruik van!

–>Download: digitaal proefexemplaar studievaardigheden

–>Download: digitaal proefexemplaar sociaal-emotionele vaardigheden

–>Download: digitaal proefexemplaar LOB

Een keuze maken
We zijn aangekomen bij de laatste stap: een keuze maken. Is het duidelijk welke methode je voorkeur heeft, maar heb je budgetissues? Neem dan contact op met de uitgeverij. Vaak zijn er mogelijkheden voor een pilot (bijvoorbeeld om het materiaal een jaar lang uit te proberen tegen gereduceerd tarief in ruil voor feedback) of meerjarencontracten. Alles rond? Presenteer de keuze eventueel aan je collega’s. Doe dit met enthousiasme en laat ze hierbij alvast wat mogelijkheden van de methode zien. Laat zien dat de methode voldoet aan de eisen die jullie aan het begin van het proces hebben opgesteld. Bij Tumult organiseren we kick-offsessies met hele docententeams, waarbij we iedereen enthousiasmeren voor de methode.

 

Wanneer mogen wij bij jou op school een kick-off komen geven? Neem contact met ons op: 020-4215129 of info@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search