Edutrainers op de NOT: Leren vanuit passie voor leraarschap!

Gepubliceerd op: 2 februari 2017
Door: Hans Wendel

We hadden vorige week een geweldige NOT-week vol gesprekken met betrokken leraren. Wat daarbij opviel: passie voor het leraarsvak! Startpunt van gesprekken is de vraag waarom en hoe je je als leraar blijft ontwikkelen. En vanuit Edutrainers is dan de vraag welke rol wij spelen: wat is de beste manier om leraren te ondersteunen en te inspireren.

Net als bij Tumult komt luid en duidelijk naar voren dat leren begint met contact maken, ‘vitamine L’! ‘Leraren en leerlingen moeten zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn, de verhouding leerling-leraar moet er eentje van onderling vertrouwen zijn. Pas dan kun je gaan leren’.

Op www.tumultmaakjesamen.nl maakten we een live-verslag en in deze blog presenteren we de drie belangrijkste onderwerpen van een weekje ‘Edutrainers op de NOT’:

1. ‘Motivatie om je als leraar te ontwikkelen komt uit jezelf, niet uit het ‘Register leraar’

Een mooie quote van een docent: ‘mijn motivatie komt uit het zien van persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Groei, vooral ook buiten lesuren. Hoe ze na een zomervakantie zijn gegroeid, door alle sociale belevenissen. Zo krijg ik ook een kick als een leerling kritisch in opstand komt tegen een uitslag van een toets en zo het gesprek met mij durft aan te gaan. Dat wil ik! Uitlokken! Kritisch denken, individueel durven, dat is mijn bron van motivatie!’. Nog een mooie: ‘liefde voor en nut van studeren overbrengen, daar gaat het om! Leerlingen die met plezier leren begint bij de leraar!’. Een andere docent zei: ‘zoek precies dát wat je passie is binnen het docentschap, en breng dat de wereld in. Begin bij jezelf, bij je eigen enthousiasme en gebruik het juiste materiaal.’

2. Lesgeven met ICT is onmisbaar op school maar: maak het concreet en begin klein!

We merkten duidelijk verschil tussen leraren die graag ‘met ICT werken’ en leraren die daar niet enthousiast over zijn. Grappig genoeg bleek in gesprekken met de laatste groep dat die in principe helemaal niet negatief over ICT waren, maar bang waren dat ICT de hoofdmoot wordt. Angst dat leraar-zijn minder belangrijk zou worden en dat ICT vakondermijnend werkt kwam regelmatig naar boven. Ook lijkt het dat de ICT-skills van de minder enthousiaste leraren minder goed zijn dan die van enthousiastere docenten. Verband tussen enthousiasme en mate van vaardigheid oftewel: als je iets goed kunt, vind je het leuk en belangrijk!

Rhea Flohr (niet voor niets betrokken bij de productie van de online leerpaden van Edutrainers) maakt het heel duidelijk in deze video:

Een andere leraar was met name kritisch over de manier waarop ICT in scholen wordt geïmplementeerd. Op meerdere scholen maakte zij mee dat er ‘van bovenaf’ plannen werden geïmplementeerd voor de hele organisatie. Terwijl de organisatie daar nog helemaal niet klaar voor was en de plannen niet aansloten bij de praktijk. Haar wens en advies: begin klein, maak een concreet plan (gericht op de lessen en werkvloer en doe dat met een klein (onderzoeks)team!

3. Veel discussie over de stelling ‘ICT is een must!’

Simon Sixmith reageerde op de Edutrainers stelling van vandaag. Deels is hij het eens; ICT is de toekomst en daarom nodig en onvermijdelijk. Maar hij waarschuwt ook voor een ‘screen based world’. Docenten èn leerlingen moeten niet de ‘grip op de realiteit verliezen’ en een vermindering van face-to-face contact moet vermeden worden. Dit blijft namelijk ontzettend belangrijk, vooral bij kennisoverdracht in het onderwijs. Het stimuleren en overdragen van ICT-vaardigheden moet op een kritische manier gebeuren! Lees meer over deze stelling.

In lijn met de eerdere punten komt duidelijk naar voren dat het eigenlijk niet over ICT gaat, het gaat over lesgeven! En onze eigen programmaleider Edutrainers Emma Paul concludeert: ‘ICT geeft de mogelijkheid om het contact met leerlingen weer centraal te stellen. Nu zijn docenten bijna al hun tijd kwijt aan nakijken, voorbereiden, soms het wiel opnieuw uitvinden, rapporteren, monitoren. Als je dat handig met ICT kunt organiseren komt er meer tijd vrij voor contact. Bijv. zoals bij Flipping the Classroom. Een leerling achter een scherm zetten om alleen een boek achter glas te lezen of iets op te zoeken is een te smalle visie op inzet van ICT. Vanuit Edutrainers werken vanuit de visie dat alles gaat om het leren van de leerling. ICT staat ten dienste daarvan. Contact met leerlingen staat daarin centraal!’.

Het was heerlijk om al die gesprekken te voeren, het bevestigt ons in onze aanpak en visie over de centrale rol van de docent. En wij willen alle docenten inspireren en ondersteunen om van zichzelf van van de leerlingen het onderste uit de kan te halen!

Heb jij nog kritische toevoegingen op de samenvatting van een week NOT? Laat je horen!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search