Beter onderwijs met Edutrainers: in de praktijk

Het onderwijs in het PO, VO, HBO en WO is in Nederland goed, maar het kan altijd beter! Neem de goed aangeschreven Opleiding Productie Podiumkunsten (OPP) van de Amsterdamse Theaterschool: de afgestudeerden hebben veel kennis en ervaring opgedaan waardoor 95% direct in het werkveld aan de slag kan. Toch koos de opleiding ervoor om Edutrainers in te schakelen om hun onderwijs naar een hoger level te tillen. De opleiding weet als geen ander dat stilzitten achteruitgang tot gevolg heeft.

Zoals je in de blog van Hans Wendel hebt kunnen lezen, zijn Sander van Acht en ik ingezet om te kijken hoe we samen met de (kern)docenten, studenten en alumni van de OPP nog beter kunnen maken. Voorafgaand aan een studiedag zijn we in twee sessies met de docenten in gesprek gegaan. Hieronder lees je kort wat we tijdens de eerste sessie hebben gedaan.

1. Wat is leren?
Allereerst hebben we gekeken wat leren precies is. Hoe leer je? Dat is precies de vraag die we door middel van een answergarden aan de docenten hebben gesteld. Aan de hand daarvan ontstond een woordweb met een beeld over hun eigen leerproces. Vervolgens hebben we kort ingezoomd op de verschillende soorten leertheorieën en hoe deze in de loop van de geschiedenis veranderd zijn.

Blooms Taxonomy2. Blooms Taxonomy en bewustwording
Vervolgens hebben we Blooms Taxonomy uitgelegd. Bloom onderscheidt 6 stadia in het leerproces: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Het interessante aan Blooms theorie is ‘het hogere orde denken’ dat volgens hem bij analyseren, evalueren en creëren wordt aangesproken. Het is aan de docent om dat hogere orde denken te bewerkstelligen. Samen met de kerndocenten van het OPP hebben we gekeken welke stadia van Bloom in hun bestaande lessen werden aangesproken en op welke manier ze het ‘hogere orde denken’ meer in hun lessen zouden kunnen integreren.

Daarnaast hebben we de bekende en beruchte leerpiramide van Sousa laten zien. Daarbij ging het ons vooral om een bepaalde bewustwording: op welke manier gaven ze tot nu toe les? Ogen werden geopend en aan de hand van een discussie ontstonden direct nieuwe ideeën voor de invulling van een les. Wij hebben laten zien dat ICT daarbij een manier zou kunnen zijn; niet als doel op zich, maar als middel om actiever én interactiever onderwijs te geven. Door middel van gratis educatieve apps en tools kun je jouw onderwijs namelijk op een simpele manier verrijken.

3. Verschillende onderwijsmodellen
Tot slot hebben we verschillende onderwijsmodellen laten zien: peerlearning, voorbeelden van projectmatig onderwijs, Flipping the Classroom en het principe van het Finse onderwijssysteem. In vier uur tijd werden de kerndocenten verrijkt met verschillende onderwijsperspectieven. We hebben gepraat, nagedacht en gediscussieerd over hun droomopleiding en hoe dat bij wijze van spreken morgen al gerealiseerd kan worden. Het was een intensieve en productieve middag waarbij de docenten na afloop hun lessen direct anders zijn gaan inrichten.Schermafbeelding-2014-01-12-om-15.37.561

Edutrainers heeft laten zien dat ze niet alleen sterke leerpaden maken en daarbij voorzien in de behoefte van docenten, maar dat ze ook inspirerende onderwijssessies kunnen verzorgen. Daarbij is het doel altijd: hoe maken we samen het onderwijs nog beter? En dat was super!

Print Friendly, PDF & Email

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

Leave A Comment