Onze Edupartners #3: onderwijsman Dieter Möckelmann

Gepubliceerd op: 16 mei 2017
Door: Admin Tumult

Vanuit Edutrainers werken wij met verschillende Edupartners die het hele land door reizen naar scholen voor workshops. Daarnaast werken ze mee aan het produceren van leerpaden vanuit hun expertise. Wie heb jij al ontmoet? In deze blog maak je kennis met Dieter Möckelmann, eigenaar van Dieter.nl en lang vertrouwd contact van Edutrainers.

Hoe is je samenwerking met Edutrainers ontstaan?

De samenwerking met Edutrainers is gebaseerd op een vertrouwensband met Hans Wendel. Toen Hans begon met tumultueuze dingen bedenken, kwamen wij in contact met elkaar. Wij hebben verschillende projecten samen gedaan en dat begon in mijn tijd bij Kennisnet vanaf 2001. Kennisnet wilde in die tijd digitale projecten ondersteunen en Tumult organiseerde die projecten. Zo gingen we eens met een hele groep leerlingen op excursie naar Duitsland waarbij Tumult de leerlingen begeleidde bij het maken van digitale verslagen die we op Kennisnet publiceerden. Ook deden we ooit een project met leerlingen in het museum Nemo: ook daar maakten leerlingen reportages die we bij Kennisnet publiceerden.

Wat doe je vanuit je eigen bedrijf?

Vanuit mijn bedrijf, Dieter.nl, doe ik drie dingen. Ik begeleid scholen met de implementatie van technologie in het onderwijs en ik geef lezingen (ook in samenwerking met Edutrainers) over de impact van technologie op leren en de veranderende rol van de leraar (onderwijsmetict.nl). Daarnaast run ik samen met een aantal vrienden de grootste historische site van Nederland: historien.nl. Dit is een site voor historici, en andere geïnteresseerden, zoals examenleerlingen en docenten. Ook organiseer ik professionaliseringsbijeenkomsten over de impact van technologie en onderwijs onder de organisatie Like to Share. De eerstvolgende bijeenkomst is het VR Congres op 7 juni bij Enversed in Eindhoven. Dit congres is niet alleen maar VR-brillen opzetten en trillend op je benen het pand verlaten, maar slaat echt de brug met het onderwijs, laat de deskundigheid van de leraar naar voren komen en laat je erachter komen hoe je VR content maakt of waar je het kunt vinden. Wij willen graag de Redbull van de onderwijsevents zijn: events die bruisen en die echt een feestje zijn voor docenten. Wanneer docenten de moeite nemen om in een drukke werkperiode naar een event te gaan, moet dit ook echt de moeite waard zijn. Anders klopt het niet in de ‘werkdruk discussie’ die gaande is. We zorgen dus voor een mooie locatie, lekkere koffie en een beleving!

Leren met VR congres

Meer weten over VR? Het Like to Share magazine staat dit keer geheel in het teken van VR. Daarnaast maakt Edutrainers op het moment een leerpad over VR, die in het najaar van 2017 zal verschijnen.

Hoe is je interesse ontstaan voor ICT in het onderwijs?

Het begon allemaal in de mediatheek waar ik op een computer zat met internet! Ik studeerde voor docent geschiedenis en was bezig met bronnen zoeken op internet. Toen dacht ik: dit is wel een hele grote bronnenbak, hoe kun je hier als leraar meer plezier aan beleven? Toen ben ik websites informatie gaan zoeken over het vak, die gaan metadateren en gaan ordenen. Zo had ik een mooi overzicht van alle bronnen. Dat overzicht heb ik toen Histonet genoemd en openbaar beschikbaar gemaakt voor geschiedenisleraren.

Wil je ook meer doen met ICT in de les? Volg dan onze leerpaden waarmee je gemakkelijk en snel een nieuwe tool leert kennen! Volg onze gratis leerpaden serie Educatieve apps & tools!

Hoe ziet jouw droomschool er uit?

Het gebouw verdwijnt. Met je devices, AR en VR kun je leren. Net zoals je je eigen kleding bij elkaar shopt in een webshop, winkel je dan ook je eigen kennis bij elkaar. De maakbaarheid, zelfredzaamheid en adaptiviteit van de lerende en de technologieën maken dit mogelijk. In de toekomst verwikkelen technologie en mensen steeds meer in elkaar. Ik denk dat leren niet meer klassikaal gaat en dat de lange vakanties verdwijnen. De docent is dan niet alleen maar de man of vrouw voor de klas, maar kan een docent zijn voor een enorm grote groep mensen. Kijk maar naar YouTube, waar sommige leraren zo 20.000 views krijgen; zoveel leerlingen heeft een docent nog nooit gehad! Het citaat uit de film Zorro komt ineens bij me naar boven: “When the pupil is ready, the master will appear”. Als jij een vraag hebt, is er altijd wel iemand die jou antwoord kan geven. Uiteraard blijft basiskennis wel belangrijk, maar hoe je die aanleert is vraag twee.

Wat zie je als een grote uitdaging op het gebied van onderwijs?

Veel scholen beweren dat ze hun leerlingen klaarstomen voor de toekomst, ik heb daar erg mijn twijfels over. Ook leraren beweren vaak dat ze 21st century skills erg belangrijk vinden, maar doen er niks mee in hun lessen. Van wie moeten jongeren dit dan leren? Dus, practice what you preach! Neem je onderwijskundig leiderschap, dit ben je verplicht aan je beroep. Wees ondernemend, vraag hulp, maak connecties! Zo creëren we een flexibele leeromgeving.

Welke tip wil je meegeven aan docenten?

Voor de docenten die niet zoveel hebben met ICT: vraag om hulp buiten je gebaande paden. Vraag externen, collega’s, vrienden, je nichtje. Accepteer dat je op dit vlak weer helemaal bij nul moet beginnen zoals je vroeger stage liep. Je voelt je bewust onbekwaam en dat is geen fijn gevoel, maar accepteer dat het tijd kost en begin klein. Start in het secundaire proces: start met je collega’s te mailen, gebruik Trello voor projecten, deel je ideeën met collega’s op Facebook etc. Begin met succeservaringen op te bouwen en experimenteer daarna pas in het primaire proces: in de klas met je leerlingen.

Wil jij ook met je school ook aan de slag met ict? Neem contact op met Edutrainers! Misschien past Edupartner Dieter ook binnen de Edutrainers aanpak bij jou op school.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search