Onze Edupartners #2: docente Rhea Flohr

Door | 2018-02-05T18:19:43+02:00 2 mei 2017|Categorieën: Coaching|Tags: , , , , , , , |0 Reacties

Vanuit Edutrainers werken wij met verschillende Edupartners die het hele land door reizen naar scholen voor workshops. Daarnaast werken ze mee aan het produceren van leerpaden vanuit hun expertise. Twee weken geleden vertelde Emma al waarom we met Edutrainers samenwerken met specialisten. In deze blog maak je kennis met één van onze Edupartners: Rhea Flohr, docente op het Antoon Schellenscollege en toolupdater (= checken van leerpaden op de nodige vernieuwingen) bij Edutrainers.

Wat doe je vanuit je eigen school?

“Op het Antoon Schellenscollege geef ik de vakken aardrijkskunde en mediawijsheid. Daarnaast train ik collega’s op school op het gebied van inzetten van ICT in de klas.”

Hoe is je samenwerking met Edutrainers ontstaan?

“Sinds september 2016 geef ik workshops voor Edutrainers en heb ik de functie toolupdater gekregen. Ik zorg ervoor dat alle leerpaden up-to-date zijn. Ik werkte zelf al met de leerpaden van Edutrainers en via Edupartner Patricia van Slobbe kwam ik in contact met Emma Paul. Zo ontstond de samenwerking!”

Wat motiveert je in het werken en lesgeven met ICT?

“Sinds ik meer ICT ben gaan gebruiken in mijn lessen, merk ik dat leerlingen gemotiveerder zijn en ze nieuwsgieriger worden. Door te ervaren dat ze veel kunnen vinden op internet en veel kunnen doen met hun iPad, krijgen leerlingen stralende ogen en dat geeft mij een fijn gevoel als ik lesgeef. Ik gebruik veel verschillende dingen, zoals QR codes, zelfgemaakte filmpjes, gevonden filmpjes op YouTube, online oefeningen. Daarnaast geef ik leerlingen altijd de keuze om hun opdrachten op papier of digitaal te maken, waardoor ze meer vrijheid ervaren. Die vrijheid hebben ze, omdat ik tijd heb gewonnen in mijn lessen door digitaal te toetsen en oefeningen online aan te bieden. Daarnaast gebruik ik vaak quizjes om de voortgang van leerlingen te meten waardoor ik ze verdiepende instructie kan geven. Een leuk lesidee is bijvoorbeeld deze:

  • Verzamel filmpjes en online oefeningen of zet zelf opdrachten in Microsoft Forms of Google Formulieren.
  • Zet deze linkjes om in een QR code (bijvoorbeeld met deze tool). Of gebruik classroomscreen.com. Dit is een hele fijne website waarmee je een standaardscherm op je digibord kunt projecteren. Daar zit standaard een QR code generator bij.
  • Print de QR codes uit en hang ze op in het lokaal.
  • Als de leerlingen een filmpje moeten kijken of een opdracht moeten maken, vraag je ze om de QR code te scannen met hun tablet of telefoon.”

Hoe ben jij begonnen met lesgeven met ICT?

“Het begon allemaal met de leerpaden van Edutrainers. Klinkt als reclame, maar zo is het echt gegaan. Ik ging op Twitter en ik kreeg een linkje van Spons om een leerpad uit te proberen. Door die leerpaden heb ik veel kennis opgedaan, juist omdat het op je eigen tempo en in je eigen tijd kan. Daarnaast ben ik lid van The Crowd, een netwerk van docenten (alle onderwijsniveau’s) die willen leren. Wij komen zo nu en dan bij elkaar en dan gaan we samen aan de slag met bijvoorbeeld flipping the classroom, bloggen of online tools. Door die bijeenkomsten raak ik altijd erg geïnspireerd.”

Waarom is het belangrijk om je te verdiepen in ICT?

“Voorheen was ik vaak aan het mopperen op de leerlingen, terwijl ik degene was die iets anders moest doen. Dat is wel lastig, omdat je tot de conclusie komt dat wat je geleerd hebt op de opleiding niet meer voldoet. Daarom vraag ik mijn leerlingen vaak naar hun mening over mijn lessen én over de vakkennis. Ik had altijd wel klassen waar het niet goed mee ging. Omdat ik nu ICT inzet in de lessen en beter naar mijn leerlingen luister, komen ze met meer plezier naar mijn lessen en ervaar ik minder vaak strijd in de klas. En beklijft de leerstof ook beter denk ik.”

Wat is je favoriete tool?

“De tool waar ik het meeste plezier aan beleef is Yurls, een website met linkjes naar online oefeningen en filmpjes. Dat is voor mij een antwoord op alles. Mijn leerlingen weten de weg naar Yurls en steeds meer collega’s gaan inzien dat een Yurlspagina makkelijk is voor leerlingen om te hebben. Het is overigens ook het eerste leerpad wat ik deed bij Edutrainers! Voor geïnteresseerden, mijn Yurls is jufflohr.yurls.net. Daar staan linkjes op voor het vak Aardrijkskunde én ook linkjes voor collega’s over inzet van ICT in lessen. Klik voor het laatste op OICT.”

Ben je benieuwd naar Yurls? Volg dan het leerpad Yurls van Edutrainers (dit is een betaald leerpad).

Hoe ziet jouw droomschool er uit?

“Een plek met veel ruimte, licht en flexibel inzetbare ruimtes die uitnodigen om met verschillende werkvormen aan de slag te gaan. Daarnaast is mijn droomschool kleinschalig, maximaal 250 leerlingen. De omgeving waarin je leert doet veel met je. Zo heb ik laatst een Leraar Ontwikkel Fonds (LOF) aangevraagd waarmee ik een klaslokaal helemaal omgebouwd heb (zie deze filmpjes). De lessen die ik daar geef zijn echt anders dan in de traditionele klaslokalen. Laatst zag ik een mooi voorbeeld van het Nifterlake College, waar ze een soort van tribune gemaakt hebben waar de instructie gegeven wordt. Na de instructie gaan leerlingen dan naar een andere ruimte om zelfstandig te werken.”

Wat zie je als een grote uitdaging op het gebied van digitaal/leerpaden/onderwijs?

“Docenten ervaren te weinig tijd om ICT in te zetten. Ook verwachten veel docenten dat leerlingen al veel kunnen op het gebied van ICT terwijl dat vaak niet zo is. Veel leerlingen weten niet goed hoe ze zich online moeten gedragen of hoe je goede bronnen zoekt. Dat moeten docenten dus ook aanleren aan leerlingen. Zorg ervoor dat er op iedere school één iemand is die kan ondersteunen bij het gebruiken van ICT in de lessen. Zorg dat je kampioenen hebt op je school, weet bij wie je kunt zijn zodat je vragen kunt stellen. Dit kan face-to-face maar bijvoorbeeld ook via Twitter.”

Welke tip wil je meegeven aan docenten?

“Kom in beweging, maak één stap. Doe dit samen, niet alleen. Kijk bijvoorbeeld eens rond op learningapps.org. Of ga op Twitter. Door een groot netwerk te bouwen op Twitter krijg je een inkijkje in elkaars lessen. En door te reageren op elkaar ontstaat er echt een gesprek met diepgang.”

Wil je meer leren over Twitter? Volg dan ons gratis leerpad Sociale media of het betaalde leerpad Twitter!
Wil je graag wat vragen aan Rhea? Dat kan op Twitter door een tweet te sturen naar @rheaflohr. Wil je meer weten over wat Edutrainers jou kan bieden? Kijk dan op onze website.

Print Friendly, PDF & Email
Door | 2018-02-05T18:19:43+02:00 2 mei 2017|Categorieën: Coaching|Tags: , , , , , , , |0 Reacties

Over de auteur:

Nadia Spaan
Zelf geïnspireerd worden en dat vertalen naar een blog om anderen te inspireren: daar word ik blij van! "When you keep your ideas to yourself, you destroy them". Dus laten we onze kennis met elkaar delen! Heb jij goede ideeën voor een les, een online tool of een leuke werkvorm? Laat het me weten!

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen