De drukke generatie: een introductie

Gepubliceerd op: 28 februari 2018
Door: Nina Wendel

Houd je vast! Wist je dat er in Nederland 432 universitaire, 600 mbo-, en 218 hbo-bacheloropleidingen zijn? En dat de jongeren van nu nog veel meer te kiezen hebben? Denk aan cursussen, buitenschoolse en sociale activiteiten, gap years, reizen, zelfs vrienden en feestjes; noem de mogelijkheden tot succes en plezier maar op! Op social media worden alle opties gepresenteerd; alles lijkt binnen handbereik te liggen. Maar is vrijheid ook blijheid? Of zorgen de mogelijkheden van nu juist voor een gevoel van druk en verplichting? En bovenal: welke vaardigheden zijn onmisbaar voor leerlingen, om zich te kunnen handhaven in een steeds drukker wordende wereld? Deze vragen bespreek ik in deze blogserie, inclusief handige tips voor leraren én ouders!

Generatie Y

Wie vormen samen de drukke generatie? Het begint bij generatie Y, geboren tussen 1985 en 2000. Deze generatie wordt beschreven als grenzeloos, individualistisch en prestatiegericht. Met een heleboel keuzemogelijkheden, welvaart en een rustig politiek klimaat, hebben twintigers van nu het gevoel dat alles mogelijk is. Van de jongeren tot 25 jaar heeft een op tien een burn-out. In de leeftijd van 25 tot en met 34 is dat zelfs 15 procent, lees ik in Generatie EI van Rosa Surachno. De drang naar succes, de geldzorgen en de werk- en privédruk onder jongeren zijn hoog. Ook geldt vaak de mentaliteit ‘je bent wat je doet’, met de nadruk op de vorming en ontplooiing van het individu. All self-made, dus.

Wat we leren van generatie Y?

Nou, een heleboel. We zien nu hoe twintigers en dertigers worstelen met bepaalde ontwikkelingen. Als we kijken naar hun problemen, kunnen we jongere generaties helpen deze te voorkomen. Als ouder of leraar kun je binnen de opvoeding of binnen lessen inspelen op ontwikkelingen waar leerlingen van nu mee te maken hebben. Hoe je dat doet? Dat vertel ik je in de volgende blogs.

In de eerste blog De drukke generatie #1: hoe help je leerlingen bij een gezonde balans? richt ik me vooral op ouders. Hoe kun je als ouder je kind ondersteunen om een gezonde balans te houden in werk-, studie- en privéleven? Door ook thuis aandacht hieraan te besteden, leren jongeren beter omgaan met groeiende flows van informatie, sociale druk en keuzestress. Ook kunnen leraren deze tips meenemen in hun oudergesprekken.

In deel 2, hoe begeleid je leerlingen bij het maken van keuzes? lees je over de rol van intuïtie als kieskompas. Hoe kun je als leraar leerlingen ondersteunen in het ontdekken van hun passies en talenten, om deze vervolgens om te zetten in doelen en actie? Ook het belang van verkeerde keuzes speelt hierin een rol.

In het derde blogartikel De drukke generatie #3: een leven lang leren! kijken we naar de opties om de mentaliteit van ‘een leven lang leren’ meer te vervlechten met de ‘standaard’ loopbaan. Het idee hierachter is om meer nadruk te leggen op leersuccessen en vaardigheden in plaats van op prestatie en productiviteit. Die mentaliteit kun je als leraar verwerken in je lesplannen.

Interessante kost in petto, dus. Mocht je ideeën hebben over de drukke generatie, of je eigen ervaring willen delen, laat het weten! Plaats een reactie onder deze blog of mail naar ninawendel@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search