Docententrends volgens Edutrainers #2: accent op onderwijsgedreven ontwikkeling

Gepubliceerd op: 7 december 2015
Door: Hans Wendel

Afgelopen zomer beschreef ik drie onderwijstrends die wij als Edutrainers op basis van gebruikersgedrag vaststelden. In die blog stelde ik drie dingen vast: 1. steeds meer docenten maken zelf content. 2. steeds meer docenten ‘flippen’ en 3. samenwerken is ‘hot’. Wat zien we in het eerste halfjaar 15/16 op het gebied van onderwijsontwikkeling en de rol van ICT? En wat doen wij als Edutrainers daarmee?

Om te beginnen: de trends van de afgelopen zomer blijven overeind. Maar bij de inzet van ICT komt voren dat er een accentverschuiving gaande is van techniek-gedreven ontwikkeling naar onderwijsgedreven ontwikkeling.

Van techniek naar onderwijs
Om even op te frissen: om ICT op een evenwichtige manier in de school te implementeren is het handig om gebruik te maken van het Vier-in-balans-model. Daarin is het uitgangspunt om de vier elementen Visie, Deskundigheid, Digitaal leermateriaal en ICT-Infrastructuur in balans te ontwikkelen. Ik schreef daar eerder deze blog over. De afgelopen jaren was de ontwikkeling vooral techniekgedreven. Enthousiaste scholen die laptops en iPads de school in reden zonder ervoor te zorgen dat er digitaal leermateriaal was, dat docenten ermee uit de voeten konden en zonder een weloverwogen visie. Het is niet voor niets dat ‘voorlopende’ scholen nu terugkomen van dat enthousiasme: met alleen techniek kom je er niet!

De trend die we proeven is meer aandacht voor onderwijsgedreven invoering van ICT: beginnen met een plan en kijken naar hoe docenten met ICT nog betere lessen kunnen geven. Deze onderwijsgedreven ontwikkeling sluit aan bij de eerder vastgestelde trends: het gaat daarbij immers over docenten en over samenwerken!

Ontwikkel een onderwijsplan
In de afgelopen maanden hebben we als Edutrainers concreet met deze trend te maken gehad: In voorgaande jaren betrokken scholen ons vooral voor het geven van workshops en het gebruiken van de inmiddels 45(!) leerpaden op spons.nl/edutrainers. Maar sinds augustus hebben inmiddels al 20 scholen ons gevraagd om te helpen bij het ontwikkelen van een onderwijsplan en het organiseren van een bijbehorend ontwikkeltraject. Wij zijn als Edutrainers ‘van het onderwijs’ en geloven natuurlijk in die onderwijsgedreven aanpak waarin het gaat over gezamenlijk ontwikkeling, over didactiek en over het meenemen van alle docenten!

Himalaya-model
Om die onderwijsgedreven aanpak te organiseren werken wij volgens het Himalaya-model. Hierin werken we met alle Edutrainersscholen aan een gezamenlijk trajectplan. Dit zijn de 5 vaste punten in zo’n trajectplan:

  1. Vaststelling Expeditieteam: docenten + Edutrainers
  2. Diagnose van bestaande situatie + ‘nulmeting’ onder docenten
  3. Gemeenschappelijke kick-off voor hele team
  4. Workshops + online leerpaden
  5. Evaluatie + overdracht naar volgend schooljaar

In bovenstaande aanpak is daarnaast continu veel expliciete aandacht voor samenwerking en verbinding tussen docenten en voor interne communicatie over het traject. Bekijk een voorbeeld van zo’n plan (in geanonimiseerde versie).

Wij geloven in deze ontwikkeling: dit zijn de terechte trends die zorgen voor beter onderwijs!

Zie jij nog meer trends: laat het ons weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search