Digitale hulp bij eindexamens

Gepubliceerd op: 10 april 2014
Door: Arnoud Kuijpers

Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers scoren en het verschil tussen het centraal examen en het schoolexamen mag niet groter dan een half punt zijn. Daarom wordt alles uit de kast gehaald om leerlingen voor de volle 100% voor te bereiden.

Het liefst zou ik in deze blog betogen dat examens moeten worden afgeschaft, of in ieder geval de regels en wetten rondom het examen. Maar dat ga ik niet doen. Ik wil docenten er vooral op wijzen dat het taaie voorbereiden wat ‘leuker’ en ‘leerzamer’ kan worden met simpele digitale middelen.

Examenfilmpjes
Vorig jaar maakte ik een saai en langdradig maar naar mijn mening een inhoudelijk goed filmpje waarin ik een eindexamen Nederlands behandel. Tot mijn verbazing keken niet alleen mijn leerlingen het: uit heel Nederland kreeg ik positieve reacties van leerlingen en docenten. Inmiddels is de video meer dan 10.000 keer bekeken. Dat geeft aan dat er behoefte is aan dit soort video’s. Leerlingen vinden het fijn om in een rustige omgeving een examen te behandelen. En daarom hebben een collega en ik een plannetje gemaakt om meerdere examenfilmpjes te maken. Inmiddels heeft mijn collega veel examenfilmpjes voor Nederlands gemaakt, maar voor elk vak vind je op YouTube inmiddels uitleg over allerlei examenstof.

In de praktijk
Hoe kan je examenvideo’s gebruiken in je les? Heel simpel, laat leerlingen een examen maken waarna ze het zelf, of in de klas aan de hand van een nakijkmodel nakijken. Geef vooral nog geen klassikale uitleg waarom een antwoord goed of fout is. Je geeft je leerlingen de opdracht mee om hun foute antwoorden aan de hand van de video te bekijken. Wat hebben ze fout gedaan? Waarom hebben ze die fout gemaakt? Is het duidelijk wat het goede antwoord is en waarom? Op die manier leren ze van hun fouten. Natuurlijk kan je een examen ook klassikaal bespreken, maar dan merk je toch altijd dat de leerlingen die het antwoord goed hadden, wat sneller afdwalen.

Socrative als hulpmiddel
Ook kan je Socrative goed gebruiken bij het behandelen van een examen. Er zijn meerdere varianten mogelijk. Laat de leerlingen allereerst een examen maken. Bij het bespreken van de vragen typen de leerlingen hun antwoord in via Socrative (meerkeuze of openvragen), die vervolgens op het bord worden geprojecteerd. Vragen die geen consensus opleveren, zijn de moeite waard om te bespreken. Waarom denken leerlingen dat het desbetreffende antwoord goed is?

Ook kan je Socrative gebruiken om leerlingen een examen te laten maken waarbij ze direct feedback krijgen. In plaats van dat ze de antwoorden opschrijven, heeft de docent een examen in Socrative verwerkt (zie hier een voorbeeld door deze quiz te importeren: SOC-3335123). Daarbij moet een docent vooral aandacht besteden aan zijn uitleg (‘explanation’ in Socrative) waarom een vraag goed of fout is. Groot voordeel is dat leerlingen direct feedback te zien krijgen, als ze antwoord op de examenvraag hebben gegeven.

Afwisseling
Er zijn nog veel meer werkvormen te bedenken, met of zonder digitale middelen. Ik merk dat leerlingen het in ieder geval belangrijk vinden ten minste 1 keer een heel examen op de ‘ouderwetse’ manier in de les te maken. Maar dat kan je geen weken volhouden, daarom is afwisseling belangrijk.

Examentips
Tot slot, leerlingen vinden het altijd fijn om een paar examentips te horen. Daarom heb ik twee filmpjes gemaakt (zie hieronder). In het ene filmpje worden algemene examentips behandeld, in het andere filmpje specifieke tips voor het examen Nederlands.

Ik wens alle docenten die lesgeven aan examenklassen veel succes met het klaarstomen van hun leerlingen voor de examens. Spreek je vertrouwen uit in je leerlingen, want dat is misschien wel de beste voorbereiding!

Foto: thekevinchang

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search