De toekomst van het onderwijs?!

By | 2018-02-05T18:22:47+00:00 14 mei 2014|Categories: Toekomst|Tags: , , , , |3 Comments

Het is maandagochtend, je komt de klas binnen na een leuk weekend en hebt zin om aan de slag te gaan. Nadat je docent de les heeft gestart, pak je je tablet en begint te werken. De tablet wenst je eerst goedemorgen en vraagt wat je in het weekend hebt gedaan. Jij typt dat je een volleybalwedstrijd hebt gewonnen en dat je bij je 87-jarige oma op bezoek bent geweest. Vervolgens ga je met leesvaardigheid voor Nederlands aan de slag, naast alle interactieve opdrachten is het vooral de tekst die je aanspreekt: het gaat over volleybal! Bij wiskunde leer je via de tablet hoe je de juiste hoek moet berekenen om de bal te smashen en bij biologie leer je aan de hand van het voorbeeld van je oma hoe ouderdom werkt.

In hoeverre wordt dit voorbeeld in het onderwijs werkelijkheid? Hoe lang zal dat nog duren? Verbaast het je als ik zeg dat het al bestaat en dat dit op sommige scholen al de realiteit is? Mijn (toekomst)schets is wellicht iets te geromantiseerd, maar de kern van wat ik beschrijf is waar. Aan de hand van de interesses van de leerling wordt een lespakket samengesteld dat daarbij inhoudelijk aansluit. Daarnaast past de opdracht zich aan jouw niveau aan waardoor iedere leerling doelgericht met zijn eigen leerproces bezig is. Met ‘personal learning analytics’ krijgt iedere leerling en ouder inzicht in het leerproces: op welk niveau zit de leerling, waar is hij of zij goed in, waaraan moet nog gewerkt worden, is de leerling gelukkig, welke interesses heeft de leerling en welke opleiding zou daar goed bij passen?

IpadRevolutie in het onderwijs
Dit soort software is nu nog uniek in het onderwijs, maar het bestaat al wel. Het is alleen nog te duur voor scholen om het aan te schaffen. De komende jaren zullen echter meerdere bedrijven of uitgevers opstaan die hierin gaan investeren en het voor een schappelijke prijs (of zelfs gratis) aan scholen kunnen leveren. Het zou een ware revolutie in het onderwijs veroorzaken. Want stel je eens voor wat dat voor het huidige onderwijssysteem betekent? De gebruikelijke schoolniveaus (vmbo-t, havo, vwo) worden afgeschaft, iedere leerling exploreert daar waar hij of zij goed in is, er zal ruimte zijn voor nieuwe vakken, grenzen worden vager en kennis is overal!

Verandering rol docent
En voor de docent? Ook voor de docent zal veel veranderen. De docent zal nooit verdwijnen, het persoonlijk contact met (en tussen) leerlingen wordt namelijk versterkt doordat de docent doelgericht lesgeeft aan zijn leerlingen. Docenten zullen zich gaan specialiseren in een bepaald vakgebied zodat ze aan leerlingen verdiepende en interessante kennis kunnen overdragen. Het is namelijk inefficiënt dat er nu duizenden docenten in heel Nederland zijn die inhoudelijk precies hetzelfde doen; dag in dag uit, jaar in jaar uit. De kern van het docentschap blijft echter hetzelfde: kennis overdragen en leerlingen verrijken. Alleen zal dit een andere invulling krijgen waardoor iedere docent wellicht meer tevreden is over het werk dat hij kan leveren.

De toekomst
De toekomst van het onderwijs is veel dichterbij dan we denken. Over een aantal jaar denk ik dat het totaal anders kan zijn, en daar mogen we blij mee zijn. Al het goede van het huidige onderwijssysteem nemen we mee terwijl we de minder effectieve onderdelen transformeren. Tot die tijd doen we wat we het allerleukste vinden: lesgeven aan de jeugd en ze zowel op persoonlijk vlak als op kennisniveau te laten groeien!

Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:22:47+00:00 14 mei 2014|Categories: Toekomst|Tags: , , , , |3 Comments

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

3 Comments

  1. John Kirton 6 augustus 2014 at 11:41 - Reply

    Hoi Arnoud,

    Volgens mij zou je videoscribe heel interessant vinden. Ik heb een par van je youtube videos gezien en die zijn heel goed maar kunnen nog beter zijn met videoscribe.

    Kijk maar naar de links onder
    Van de produzent Sparkol (in het engels)

    http://www.sparkol.com/blog/this-scribe-could-change-your-classroom-forever/

    Een hele interessante video van de RSA Animate serie en een samenvatting met de best audio clips van Sir Ken Robinson over de toekomst van onderwijs.

    De Serie RSA Animate is fantastisch voor mensen die hun engels willen verbeteren.

    Talen leren met videoscribe en een paar leuke videos gemaakt voor Italianen die duits willen leren. Sorry nog een keer in het engels.

    http://learnoutlive.com/how-to-create-doodle-videos-for-language-teaching/

    Ik hoop dat dit interessant is. Ik ben engelsman en heb een paar taalfouten zeker gemaakt. Ik doe mijn best hoor. Ik moet zeggen dat ik niks te maken heb met videoscribe. De technologie is ,volgens mij, perfekt om onderwijs moderner en interessanter te maken.

    • Arnoud Kuijpers
      Arnoud Kuijpers 8 augustus 2014 at 10:02 - Reply

      Hoi John, bedankt voor je uitgebreide reactie. Bedankt ook voor de tips. Ik heb echter al wel gebruik gemaakt van Sparkol, zie hier: http://youtu.be/Hf_kw_WyttA & http://youtu.be/VZt5A-QKimA. Maar op een iPad werkt het niet heel makkelijk, en via de computer is prijzig. Jouw Nederlands is zeer goed, dus complimenten daarvoor! Als je binnenkort een video van mij ziet, die gemaakt is via Sparkol, dan weet je wie mij daartoe heeft geïnspireerd

  2. John Kirton 8 augustus 2014 at 12:17 - Reply

    Hoi Arnoud,

    De video’s zijn heel goed. Ik ben ervan overtuigd dat Sparkol moet een goede ‘deal’ kunnen doen met zo’n talentvolle onderwijs youtuber. Als het een hele band van zulke mensen was of een groep van scholen zou dat, volgens mij, nog interessanter zijn voor Sparkol. Als we zeggen in het engels ‘ If you don’t ask, you don’t get’ !

    Mijn Nederlands kan veel beter. Ik heb meer oefening nodig. In Belgie is dat veel moeilijker te doen dan In Nederland.

Leave A Comment