De theorie achter ons lesmateriaal #6: Een voorbeeldles

Gepubliceerd op: 10 september 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

In eerdere blogs bespraken we onder andere differentiatiemogelijkheden, de verschillende opdrachten en de meesterproeven die bij het werkboek Tumult in de Brugklas hoort. We hebben expres lesmateriaal gemaakt wat op verschillende manieren toegepast kan worden. Zo kun je het aanpassen aan jullie school en inzetten op het moment dat en de manier waarop  jouw klas daar behoefte aan heeft. Maar nu even praktisch: hoe ziet zo’n les eruit? Hoe gebruik je al die opdrachten* in een ‘alledaagse’ Tumultles? Om je een idee te geven, kijken we naar les 2 van de vaardigheid Plannen.

* In deze blog zijn de woorden waarmee verwezen wordt naar een onderdeel van het lesmateriaal onderstreept.

Nodig voor deze les?
Stappenplan plannen
Filmpje Plannen

Start van de les (15 min.)
In deze opdracht bedenken leerlingen hoe hun ochtendplanning verloopt en wat ze kunnen doen om ’s morgens tijd te besparen. Laat de leerlingen de opdracht zelfstandig maken. Bespreek als ze klaar zijn de tips die de leerlingen bedenken aan de hand van deze vragen:

  • Wie heeft iets bedacht wat je in de ochtend sneller kunt doen? Wat?
  • Wie heeft iets bedacht wat je al eerder kunt voorbereiden, zodat je het niet ’s morgens hoeft te doen? Wat, en wanneer doe je dit?

Bespreek na afloop de leerdoelen van deze les en bekijk het filmpje of bespreek het stappenplan Plannen.  Met name de stappen 1, 3, 4, 5, 6 & 7: dit zijn de stappen die deze les behandeld worden.

Variatietip start van de les 1 (10 min):  Wil je deze opdracht actiever nabespreken? Geef de leerlingen dan de opdracht om in 1 minuut op volgorde te gaan staan van hoeveel tijd ze nodig hebben ’s morgens. Laat de leerlingen als ze in een rij staan hardop noemen hoeveel tijd ze kwijt zijn. Klopt de lijn? En wat doen de twee uiterste leerlingen dat ze zo veel/weinig tijd nodig hebben?

Variatietip start van de les 2 (30 min.): Deze opdracht neemt veel tijd in beslag, waardoor je de les over anderhalf lesuur kunt verdelen. Start klassikaal met het maken van de klusopdracht bij dit hoofdstuk. De klusopdracht heeft hetzelfde thema maar doet qua niveau net een stapje terug. In deze opdracht krijgen leerlingen inzicht in hoeveel tijd ze aan hun dagelijkse en wekelijkse activiteiten besteden en hoeveel tijd er voor huiswerk overblijft en wanneer. Geef leerlingen die deze opdracht hebben gemaakt de taak naar de ingekleurde week van een klasgenoot te kijken en aan te geven waar eventueel tijd te winnen valt (wanneer een leerling weinig vrije tijd of tijd voor huiswerk lijkt te hebben). Sla de startopdracht van deze les over, start vervolgens met het filmpje / stappenplan en ga dan door naar de kern van de les.

Kern van de les (25 min.)
In deze opdracht maken leerlingen een huiswerkplanning voor een middag voor een klasgenoot. Laat leerlingen bij het maken van de planning de Vijf gouden regels voor het plannen van je huiswerk (informatieblok) gebruiken. Check of het begrip prioriteren in opdracht 2b helder is: vraag leerlingen een voorbeeld te geven van prioriteren of prioriteiten stellen. Na opdracht 2c: laat leerlingen weer van boekje wisselen en elkaars planning checken met de Vijf gouden regels (informatieblok) ernaast: hoe goed heeft je klasgenoot rekening gehouden met elk van deze regels in de planning?

Afsluiting van de les (10 min.)
Doe het prioriteitenspel (dit heeft te maken met opdracht 2b). Dit is een aanvullende bedachte werkvorm. Noem een aantal prioriteitenkeuzes, bijv. cadeau voor moederdag/ sporten, huiswerk af/ verdrietige vriendin geholpen, lay-out van het verslag/ nalezen op spelling. Noem de keuzes en laat de leerlingen hun hand bij de ene of de andere keuze opsteken.

Eerstvolgende les
Opdracht 3 uit deze les moet bij uitzondering pas de volgende dag of les gedaan worden. Leerlingen reflecteren in deze opdracht samen met hun klasgenoot op de huiswerkplanningen en het uitvoeren ervan. Start de eerstvolgende les met opdracht 3. Bespreek daarna klassikaal de volgende vragen:

  • Welk onderdeel van de planning had het meeste succes en waarom?
  • Welk onderdeel moet de volgende keer anders en waarom?

Zo dus!
In de beschrijving van deze voorbeeldles zie je verschillende onderdelen van het lesmateriaal terugkomen. Er is in deze voorbeeldles gekozen voor een klassikale aanpak, maar je kunt bijvoorbeeld de klusopdracht voor een paar leerlingen apart inzetten: als huiswerk of als kernopdracht bijvoorbeeld. Hopelijk heb je een beter beeld van hoe je lesgeeft met ons lesmateriaal. Om het je makkelijk te maken, leveren we kant-en-klare lesvoorbereidingen mee voor de docent. Zo weet je zeker dat je nooit iets mist!

Wat is jouw leukste Tumult in de brugklas-les? Deel jouw voorbereiding of idee hieronder.

Foto bovenin: waitscm

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search