De theorie achter het nieuwe LOB-dossier #4: een voorbeeldles

Gepubliceerd op: 23 december 2015
Door: Veerle van Pinxteren

In eerdere blogs legden we uit hoe de hoofdstukken in elkaar zitten en hoe je met LOB-taken concrete praktijkervaringen kunt opdoen. In deze blog leggen we je uit hoe een les met dit materiaal eruit kan zien.

Leerdoelen van de les
Na deze les kun je (als leerling):

  • benoemen wat je kwaliteiten zijn;
  • kwaliteiten bij anderen zien;
  • voorbeelden geven bij kwaliteiten van jezelf en anderen;
  • aangeven welke profielen bij jouw kwaliteiten passen.

Nodig voor deze les:

  • Scharen en lijm
  • De kwaliteitenkaartjes (worden meegeleverd met het materiaal)
  • Filmpje Mijn kwaliteiten (1:36 min)

Start van de les (10 min)
Vertel dat deze les over kwaliteiten gaat: wie kan uitleggen wat dat is? Bespreek klassikaal de leerdoelen van deze les.

Deel de kwaliteitenkaartjes uit (knip die van tevoren uit!). Laat leerlingen dan de opdracht maken; ze moeten een persoon bedenken die ze bij deze kwaliteit vinden passen. Wijs een aantal leerlingen aan om te vertellen welke kwaliteit ze hadden en welke persoon ze daarbij hadden bedacht.

Kern van de les (25 min)
In deze opdracht spelen leerlingen in groepjes van vier het kwaliteitenspel. Lees klassikaal de spelregels; snapt iedereen hoe het gaat? Laat ieder groepje één of twee setjes kwaliteitenkaartjes uitknippen om het spel mee te spelen.

Tip:
Laat leerlingen hun boek bij jou inleveren. Pak dan een willekeurig boek van de stapel en lees de kwaliteiten voor. Kan de klas raden wie dit is?

Afsluiting van de les (15 min)
Leg de Profielwijzer uit. Je vindt hierin per profiel waar je uit kunt kiezen handige informatie. Bijvoorbeeld welke kwaliteiten bij dit profiel passen. Die zie je bij ‘Jij bent …’. Bekijk samen een voorbeeld.

Leerlingen maken daarna de opdracht. Ze kleuren in de profielwijzer de kwaliteiten in die zij hebben. Zo wordt de profielwijzer interactief.

Tip:
Bekijk het filmpje Mijn kwaliteiten. Dit filmpje laat naast kwaliteiten ook valkuilen van iemand zien. Bespreek klassikaal:

  • Wat zijn valkuilen? (slechte eigenschappen)
  • Waarom is het goed om ook te weten wat je valkuilen zijn?

Thuisopdracht
Laat leerlingen als huiswerkopdracht de thuisopdracht maken. In deze opdracht gaan leerlingen met hun ouders/opvoeders in gesprek over hun kwaliteiten en talenten.

In de beschrijving van deze voorbeeldles zie je verschillende onderdelen van het lesmateriaal terugkomen. Hopelijk heb je nu een beter beeld van hoe je lesgeeft met ons lesmateriaal. Om het je makkelijk te maken, leveren we kant-en-klare lesvoorbereidingen mee voor de docent. Zo weet je zeker dat je nooit iets mist!

Benieuwd naar hoe het lesmateriaal bij deze les eruitziet? Je kunt een kijkje nemen in zowel de papieren versie als de versie die op een gepersonaliseerd platform (Learnbeat) staat. Vraag hier een proefexemplaar aan of stuur een mail als je een demo-account wilt voor de gepersonaliseerde leeromgeving.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search