De theorie achter het nieuwe LOB-dossier #1: lessen en thuisopdrachten

Gepubliceerd op: 19 november 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

In eerdere blogs gaven we uitleg over het raamwerk van het nieuwe Tumult in de brugklas (studievaardigheden) werkboek. Tijd om ook eens te kijken naar het nieuwe LOB dossier dus. LOB dossier? Ja: LoopbaanOriëntatie en – Begeleiding. Het nieuwe Tumult LOB dossier komt tegemoet aan de veranderingen in het vmbo op het gebied van sectoren/profielen en de nieuwe eisen die gesteld worden aan de de begeleiding van leerlingen in hun keuzeproces. Hartstikke handig en up-to-date dus, maar hoe ziet zo’n LOB-dossier er in de praktijk uit?

Vandaag deel 1 in de serie over ons nieuwe LOB-dossier: de uitleg over de opbouw van de lessen en thuisopdrachten.

Hoe zijn de lessen opgebouwd?
De theorie
Er zitten elf lessen in het LOB dossier, waarvan één les een inleiding is op de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuipers. Elk van deze loopbaancompetenties vormt een hoofdstuk in het LOB-dossier en bij elk hoofdstuk horen twee lessen. Hierin werkt de leerling aan deze loopbaancompetentie op het niveau van een tweedejaars. Deze vragen blijven namelijk jaar in, jaar uit terugkomen in een doorlopende leerlijn. De loopbaancompetenties hebben wij voor de leerlingen vertaald naar loopbaanvragen:

Kwaliteitenreflectie = Wie ben ik en wat kan ik?
Motievenreflectie = Wat wil ik?
Werkexploratie = Wat voor werk past bij mij?
Netwerken = Wie kan mij helpen?
Loopbaansturing = Hoe bereik ik wat ik wil?

De opbouw
Wie kent ze niet, de lessen die Tumult in de tweewekelijkse nieuwsbrief verstuurt? Ze hebben een korte, krachtige opbouw rond één thema. Elke les heeft een start, kern en afsluiting en de werkvormen staan er al in: simpel dus om er een leuke en actieve les mee te geven. Deze opbouw hebben we ook in het Tumult LOB dossier gebruikt, omdat we hier bijzonder positieve reacties op krijgen.

De volgorde van de lessen
De hoofdstukken (loopbaanvragen) zijn niet in lineaire volgorde geschreven. Dit betekent dat ze ingezet kunnen worden naar behoefte. Je kunt zelfs, afhankelijk van de voorkennis van de leerlingen, losse lessen inzetten. Wel is het handig om met de inleiding te starten.

Extra’s
In de lessen komen belangrijke begrippen voor. Deze zijn geel gemarkeerd en worden uitgelegd op een notitiebriefje dat dichtbij staat. Ook zijn er filmpjes die bij de lessen getoond kunnen worden, als intro bijvoorbeeld. In de kant-en-klare lesvoorbereidingen die bij de lessen horen, wordt hiernaar verwezen.

Wat zijn thuisopdrachten?
Er is bij elk hoofdstuk, dus bij elke loopbaanvraag, een thuisopdracht. Deze sluit aan bij de loopbaanvraag van dat hoofdstuk en leerlingen werken hierin samen met hun ouders/opvoeders. Vervolgens wordt de opdracht weer mee naar school genomen om samen op de thuisopdrachten te reflecteren. Met de thuisopdrachten worden de ouders betrokken bij het belangrijke keuzeproces van hun kind en bij de school. Een bijkomend voordeel is dat de leerling op meerdere momenten en plekken bezig is met de loopbaanvragen, waardoor ze dichterbij de leerling komen te staan en meer een rol krijgen in het dagelijks leven.

Een voorbeeld…
In de les ‘Wat zijn jouw interesses?’ uit het hoofdstuk ‘Wat wil ik?’ kijken leerlingen naar hun interesses aan de hand van hun favoriete tv-programma’s en ze kijken waar ze veel tijd aan besteden in hun dagelijks leven. Wat zegt dit over hun interesses en over de profielkeuze? In de bijbehorende thuisopdracht nemen leerlingen samen met hun ouders/opvoeders oud speelgoed onder de loep: wat zeggen deze voorwerpen over jouw karakter en interesses?

Benieuwd naar ons LOB-materiaal? Bekijk meteen een digitaal proefexemplaar.

Foto bovenin: Pixabay

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search