De populairste berichten van juni

Gepubliceerd op: 1 juli 2015
Door: Britte Koppel

Een paar keer per week delen we op deze blog onze inspiratie, tips en ideeën met jullie. Dat doen we al een aantal jaar met veel plezier. Dat zorgt elke maand weer voor een enorme bak aan nieuwe informatie. Ik heb de meest populaire berichten van de afgelopen maand voor je op een rijtje gezet. Zo weet je zeker dat je niets mist. 

Heb je je al aangemeld voor ons Blog Weekoverzicht? Doen! Want dan krijg je elke vrijdag automatisch de blogs van die week in je mailbox. Handig toch?

Docententrends in het schooljaar 14-15 volgens Edutrainers – 2 juni
Al dat online werken leidt tot een overdosis aan gebruikersstatistieken. Daar kun je veel over zeggen maar wat wij er als Tumult Groep interessant aan vinden, zijn de trends die je uit die statistieken kunt ophalen. Met onze sites tumult.nl, spons.nl en edutrainers.com zien we dagelijks honderden gebruikers voorbijkomen. Hun gedrag vertelt ons bijvoorbeeld waar behoeftes en interesses liggen, wat aanspreekt en wat niet. Lees verder…

De populairste berichten van juni 2015
Foto: Globalgrasshopr

Hectische weken: het eindexamen én de verkiezing – 3 juni
De afgelopen weken waren hectisch. Allereerst vanwege de eindexamens die altijd het nodige werk met zich meebrengen. Dit jaar waren de media vooral geïnteresseerd in ‘de nieuwe manier van leren’ van de examenleerlingen. Zo bleek uit alle statistieken dat het leren van het examen niet alleen maar via het boek gebeurt, maar veel vaker door middel van video’s. Er werd in de examenperiode gretig gebeld door radio en televisie, omdat mijn YouTube-kanaal de nodige uitlegvideo’s over het vernieuwde examen Nederlands bevat. Al die aandacht is tot op zekere hoogte ontzettend leuk! Want het is dé manier om te laten zien dat het huidige onderwijs in Nederland in beweging is. Lees verder…

Wat scholen van Google kunnen leren over creativiteit stimuleren – deel 1 – 8 juni
Wat motiveert je om te werken? Geld, is waarschijnlijk een van de eerste antwoorden die mensen zouden geven. Maar dat is niet helemaal waar. In zijn boek Drive, schrijft Daniel Pink over de ‘radicale’ technieken die het Australische softwarebedrijf Atlassian en Google gebruiken om hun medewerkers gemotiveerd en creatief te houden. En nee, dat is niet het bedrag op het maandelijkse salarisstrookje. Lees verder…

Hoe tekenen leerlingen kan helpen om toetsen te halen – 10 juni
Hoe vaak gebeurt het niet dat leerlingen tijdens een klassikale uitleg maar een beetje tekeningetjes zitten te maken? Of misschien betrap je jezelf er wel op dat je zit te ‘doodlen’ tijdens een vergadering. Wat blijkt? Dat tekenen terwijl je luistert, is zo slecht nog niet! Lees verder…

Uitbreiding lesbrief Weet hoe je heet – 9 juni
In veel schoolgebouwen kom je overal namen van(oud-)leerlingen tegen: op muren of meubels, op de deur van het wc-hokje, op het bankje op het plein etc. Dat is niets nieuws, want het gebeurde eeuwen geleden ook al. Leerlingen zijn gefascineerd door hun eigen voornaam. In de lesbrief ‘Weet hoe je heet’ gaan leerlingen met deze interesse aan de slag en zoeken ze uit wat de namen van hun klasgenoten eigenlijk betekenen. In deze blog geef ik je tips om deze les nog wat verder uit te breiden. Lees verder…

Welke blog heb jij met veel plezier of interesse gelezen de afgelopen maand?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search