De populairste berichten van april

Gepubliceerd op: 4 mei 2015
Door: Britte Koppel

Hieronder vind je de populairste berichten van april. Wil je meer lezen? Dan kun je natuurlijk naar een overzicht van al onze berichten gaan of meld je aan voor ons Tumult Blogt weekoverzicht om nooit meer een bericht te missen.

Iedereen heeft talent! – 7 april
De laatste tijd hoor ik vaak negatieve geluiden over het onderwijs. Docenten die ik spreek, klagen over de directie en de beslissingen die ze neemt: er worden te veel veranderingen van bovenaf ingevoerd. Dit brengt de nodige stress en werkdruk met zich mee. Toch blijkt altijd weer dat de docenten tenminste één lichtpuntje in hun werk zien, en dat zijn leerlingen. Voor de buitenwereld klinkt dat misschien vreemd: wat is er nu leuk om aan een stel eigenwijze pubers te moeten lesgeven? Uit ervaring kan ik je vertellen dat er niets leuker is dan dat. Lees verder…

Uitbreiding lesbrief Op weg met vijf loopbaanvragen – 8 april
Wat wil je later worden? Ik kan me nog goed herinneren wat mijn droombaan was: tuinarchitect. Op de een of andere manier ben ik echter de Pabo gaan doen en daarna Onderwijskunde. Die laatste stap was een heel bewuste, maar je zou kunnen zeggen dat mijn keuze voor de Pabo niet heel goed voorbereid was. Althans, als ik zie hoe het LOB onderwijs nu met aandacht ingericht wordt, dan ben ik me bewust van hoe weinig gedegen mijn voorbereiding was. In de lesbrief die Tumult deze week uitstuurt gaan leerlingen aan de slag met de vijf loopbaancompetenties, die we voor hen loopbaanvragen noemen. Lees verder…

Handig bij leren, lesgeven én werken: mindmappen! – 14 april
Wie wil dat niet: kwaliteiten van mensen gebruiken om in korte tijd een probleem op te lossen? Of het nou gaat om het (met je leerlingen) in kaart brengen van de ontwikkeling van de moderne kunst ten tijd van Matisse of om het (met je collega’s) bedenken van de beste manier om de diefstal uit je magazijn te verminderen. Met mindmappen haal je in korte tijd samen of alleen de kern van het probleem naar boven en kun je de oplossingen in kaart brengen. Lees verder…

Je geheugen train je zo! Dé trucs om beter te onthouden – 16 april
Testje: prent deze cijfers in je geheugen en probeer ze over 5 minuten te reproduceren: 310830042704… Gelukt? Hoe heb je de cijfers proberen te onthouden? Misschien kwam je tot de derde 0, ervan uitgaande dat je gemiddeld 7 eenheden kunt onthouden. Als je geweten had dat dit de laatste drie Koninginne- en Koningsdagdata zijn, was het een stuk makkelijker te onthouden: 31 augustus (31-08) was de eerste de Koninginnedag uit de geschiedenis, daarna werd het 30 april (30-04) en tegenwoordig is het 27 april (27-04). Lees verder…

Gemotiveerder in de klas door educatieve apps – 28 april
Uit dit onderzoek van de NOS blijkt dat mobieltjes in de klas steeds meer geaccepteerd worden, omdat scholen en docenten inzien dat het apparaat van meerwaarde kan zijn. Verschillende kranten, zoals de NRC Next, besteedden vervolgens aandacht aan de smartphone in de klas. Ik ben van mening dat de smartphone een verrijking kan zijn in het onderwijs. Een bijkomend voordeel is dat dit de leermotivatie verhoogt. En dat is hard nodig, zo blijkt uit een onderwijsverslag van de Inspectie van het Onderwijs: ‘De Nederlandse scholier wil niet leren’. Lees verder…

Hoeveel slaap heb je nodig om te leren? – 29 april
Aan onderzoeken over slaapbehoeftes en het effect van slaap op leren, is geen gebrek. Maar wanneer is het genoeg? Hoeveel slaap heeft een mens nodig om nieuwe leerstof optimaal op te nemen? Ik vond een korte video’s die dit uitstekend demonstreert. Lees verder…

Welke blog heb jij met veel plezier of interesse gelezen de afgelopen maand?

Foto: basheertome

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search