De nieuwe eindtermen voor ckv in het vmbo: wat moet je weten?

Gepubliceerd op: 25 maart 2019
Door: Sandra Huigen

Vmbo-leerlingen in aanraking laten komen met kunst en cultuur. Dat was in 2003 het doel toen ckv voor vmbo werd geïntroduceerd als examenvak. Inmiddels zijn we ruim vijftien jaar verder en heeft ckv haar plek veroverd in het curriculum. Meer dan een miljoen vmbo-leerlingen hebben culturele ervaringen opgedaan in de vorm van vier kunstzinnige activiteiten, zoals een bezoek aan het theater of het museum. Met ingang van dit schooljaar werden er nieuwe eindtermen van kracht. Wat is er precies veranderd? En hoe sluit de methode Tumult Kunst!? aan bij de nieuwe eindtermen?

Wat verandert er?

Het doel van de eindtermenvernieuwing is om de samenhang tussen de culturele activiteiten en de praktische kunstvakken te versterken. Dat heeft om te beginnen geleid tot een naamsverandering van het vak. Ckv is sinds 2007 onderdeel van het examen ‘Kunstvakken 1’. Het nieuwe examenprogramma heet ‘Kunstvakken inclusief CKV’. Het ervaren van culturele en kunstzinnige activiteiten vormt nog steeds de kern van het vak. Maar in vergelijking met de oude eindtermen zijn er twee belangrijke vernieuwingen:

  1. Ten minste één kunstzinnige activiteit resulteert in de productie en presentatie van eigen werk. Hiermee wordt de link met de praktische kunstvakken explicieter.
  2. Het kunstdossier is niet alleen een reflectie op de vier kunstzinnige activiteiten. Het gaat erom dat leerlingen hun kunstzinnige ontwikkeling inzichtelijk kunnen maken. Daarbij is de vorm van het kunstdossier vrij te bepalen voor leerling en school.

Beide punten hebben praktische gevolgen voor de invulling van het vak.

Tumult Kunst!? en de nieuwe eindtermen

Grappig genoeg is het uitgangspunt van onze ckv-methode al jarenlang: kijken naar kunst en zelf maken van kunst versterken elkaar. Een leerling die zelf tekent leert ook kijken. Een leerling die zelf muziek maakt of zingt leert ook luisteren. Andersom geldt hetzelfde: kijken of luisteren naar kunst kan een leerling inspireren om zelf iets te maken. Juist ook vanwege die koppeling tussen theorie en praktijk is het al meer dan tien jaar een geliefde methode onder ckv-docenten.

Tumult Kunst!? Al tien jaar de leukste ckv-methode voor vmbo!

Kunst!? bevat alle elementen om te voldoen aan de eindtermen. De kleine praktische opdrachten in het werkboek geven bijvoorbeeld aanknopingspunten voor groter eigen werk. Veel scholen werken al op die manier met ons materiaal. Toch is het fijn als je zeker weet dat de methode de eindtermen volledig dekt. Daarom zijn we bezig met een revisie om dit nog explicieter te maken.

Vanaf schooljaar 2019-2020 zal er een geheel herziene druk van Tumult Kunst!? verschijnen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste vernieuwingen:

  • We vernieuwen de inleiding. Leerlingen krijgen hierin een duidelijkere uitleg over het hoe en wat van het kunstdossier.
  • We scherpen de kunstdossieropdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk aan. Deze lopen als rode draad door de methode en laten leerlingen explicieter reflecteren op de eigen culturele ontwikkeling.
  • We voegen een nieuw hoofdstuk toe met instructie voor de productie en presentatie van eigen werk.
  • Er komt een nieuw afsluitend hoofdstuk. Leerlingen kijken hierin terug op alles wat ze hebben gedaan voor ckv en wat ze hiervan hebben geleerd. Een mooie afronding van het kunstdossier.

Nog niet bekend met Kunst!? Vraag een digitaal proefexemplaar aan. Hoe kijk jij naar de nieuwe eindtermen voor ckv? Deel je ervaringen of vragen in een reactie hieronder of stuur een mail naar sandrahuigen@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search