De leukste blogs voor in je hangmat!

Gepubliceerd op: 10 juli 2014
Door: Martina Nieuwenhuis

Ja hoor, vanmorgen de eerste telefoniste die me niet kon doorverbinden omdat de betreffende docent met vakantie is! Leuke tijd altijd dit, iedereen is een beetje in rep en roer. Wie moet ik nog contacten voor over twee weken alle scholen dicht zijn? Welke zomer to do’s zijn er? En dan ga je op vakantie, ben je eerst nog een week onrustig en in een werkritme. Mocht je dat problem herkennen, dan heb ik hier de oplossing: een selectie van onze leukste blogs van schooljaar 2013/2014. Om vanuit je hangmat te lezen en wat te wennen aan alle rust om je heen!

Smartphones in de les: wel of niet?
“Doe die mobiel weg!” hoor je een aantal docenten zeggen aan het begin van dit filmpje van het programma De School van BNN. “Ik vind echt dat die docenten overdrijven” zegt een leerling. Alle docenten tegen en alle leerlingen voor het gebruik van smartphones in de les? Ik dacht het niet! Ik interviewde een paar docenten en leerlingen over de regels bij hun op school en over wat ze vinden van het gebruik van telefoons in de les. Aan het einde volgen twee tips voor scholen en docenten. Lees verder…

Discussie over technologie in het onderwijs: een nieuw perspectief
Denk aan iPadscholen, aan online lesmodules, aan digiborden, aan automatische leerlingvolgsystemen, aan colleges op afstand volgen via intranetomgevingen, aan klassen vol met laptops, aan social media in de klas etc. Over deze technologie in het onderwijs is veel discussie: hoe ver willen we gaan? Wat doet het voor het leerrendement? Wat vraagt het van docenten? Soms moet je zo’n discussie even vanuit een hele andere hoek benaderen. Daarom deze blog, over de ontwikkeling van… de roltrap! Lees verder…

‘Flippen’ in 5 stappen
Het toepassen van ‘Flipping the Classroom’ is eenvoudiger dan je zou verwachten. In onderstaand vijfstappenplan laat ik zien hoe gemakkelijk het is om dit principe toe te passen. Je kunt er bij wijze van spreken morgen al mee beginnen! Dit stappenplan is verre van volledig en mist enige verdieping, maar de bedoeling is dan ook dat je direct aan de slag kunt zodra je deze blog hebt gelezen. Lees verder…

Nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht: hoe houd je ze vast?
Mijn dochtertje is nu ruim anderhalf. Een van de mooiste dingen vind ik hoe nieuwsgierig zij is naar de wereld om haar heen en hoe ik daarom zelf de wereld ook weer op een andere manier kan zien. Ik kan me weer herinneren hoe heerlijk het is om te spelen en om je verbeelding te gebruiken. Zo is het krat wat ik gebruik om de schone, opgevouwen was te verdelen over de kamers, in haar ogen daarnaast ook een huis met oneindige mogelijkheden. Ze wijst ernaar, zegt: ‘Huis!’ en gaat erin zitten om lekker te spelen. Lees verder…

Wetenschappelijk onderzoek gebruiken in de klas: waar vind je de onderzoeken?
Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar hoe leerlingen leren, hoe onderwijs ingevuld kan worden, hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt, de consequenties hiervan voor onderwijs en ga zo maar door. Maar hoe vaak zie jij als leerkracht deze onderzoeken? Waarschijnlijk bijna nooit. Eén van de redenen hiervoor is dat deze artikelen lastig te vinden zijn, tenzij je weet waar je moet zoeken. In deze blog wil ik dit probleem oplossen. Lees verder…

Vijf inspirerende video’s over leren en lesgeven
Iedereen heeft af en toe een opkikker nodig. Op die dagen waarop je even niet meer weet waarom je eigenlijk doet wat je doet. Deze video’s zijn inspirerend en motiveren je hopelijk om weer vol goede moed aan de slag te gaan. Lees verder…

Bussemaker inspireert Tumult
Maandag 17 maart gaf PvdA-minister van onderwijs Jet Bussemaker een toespraak bij een symposium van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Het thema was ‘Vaardigheden voor de toekomst’ en Jet Bussemaker heeft ons, als experts op het gebied van vaardighedenonderwijs, ontzettend geïnspireerd met haar verhaal. Reden genoeg om de highlights te attenderen. Lees verder…

Zo doen anderen dat: studievaardigheden als apart vak
De schoonheid van een goed idee zie je van een afstand. Dat geldt ook voor het idee van De Lindenborg, een locatie van RSG De Borgen in Leek, om van studievaardigheden een apart vak te maken. Het onderbrengen van de studievaardigheden in de mentorlessen stuitte al jarenlang op allerlei bezwaren. Vier docenten studievaardigheid zijn aangesteld. En dat inspireert!

Een hele fijne vakantie gewenst!
PS. Onze blog gaat niet op vakantie, dus mocht je meer willen lezen dan kan dat natuurlijk altijd!

Foto: Claire à Taiwan

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search