De Himalaya-aanpak op de OPP van de Amsterdamse Theaterschool

Gepubliceerd op: 4 maart 2015
Door: Hans Wendel

Dat waren intensieve weken: ‘klimmen’ met docenten en studenten van de Opleiding Productie Podiumkunsten van de Amsterdamse Theaterschool. De Edutrainers Sander van Acht en Arnoud Kuijpers van onze Tumult Groep begeleidden in februari de kerndocenten en studenten naar de ’top’. Oftewel: naar een organisatie waarbij docenten nog meer activerende werkvormen bij hun onderwijs inzetten en studenten die meer eigen verantwoordelijkheid nemen bij de inrichting van hun eigen leerproces.

De uitgangspositie (‘het basiskamp’) van deze opleiding is prima: beoordelingen van studenten zijn positief, de visitatiecommissie is meer dan tevreden, studenten en docenten werken hard en zijn betrokken, en vrijwel alle studenten vinden na de opleiding een baan!

Maar de ambities liggen hoog, de ’top’ in de verte ziet er zo uit:
– studenten zijn actiever betrokken bij hun eigen leerproces;
– werkvormen en lesmethoden liggen op een hoger niveau;
– docenten hebben meer een coachende rol.

Hoe zijn we naar het volgende kampement getrokken?bloghans
De Edutrainers Sander van Acht en Arnoud Kuijpers organiseerden drie sessies op weg naar het ‘volgende kampement’. Bij elke sessie speelt de startpositie van de deelnemers belangrijke rol: we doen een ‘nulmeting’ met een online vragenlijst. De antwoorden vormen een van de pijlers bij de inrichting van de sessies.

Sessie 1: Inspiratie
In de eerste sessie met kerndocenten deed Sander een rondje ‘onderwijs-inspiratie’ met daarin voorbeelden van ‘hoe het ook kan’. Veel stof om met elkaar te bespreken met bijvoorbeeld deze prezi als handvat.

Wat kun je met deze inspiratie nou concreet in de les? In een korte rondleiding nam Arnoud de kerndocenten mee langs diverse manieren van leren en diverse concrete werkvormen.

Wat was het resultaat van deze eerste sessie? Geïnspireerde docenten die bovendien handvatten hadden om direct al in de les te gaan gebruiken!

Lees verder over deze eerste sessie in een blog van Arnoud.

bloghans5Sessie 2: Drive – wat motiveert jou?
In de tweede sessie met de kerndocenten gaat het over ‘Drive’. Over de factoren meesterschap, competentie en zingeving zoals Daniel Pink die expliciteerde en die bepalend zijn voor ieders motivatie. Deze inzichten zijn bepalend voor de rol en invulling van docenten. En ook als je het hebt als over het activeren en verantwoordelijk maken van studenten spelen deze factoren een hoofdrol. Meer informatie vind je in dit filmpje.

Lees verder over deze tweede sessie en Drive in de blog van Sander.

Sessie 3: Onderwijsdag
De Onderwijsdag voor alle studenten, docenten en alumni van de opleiding is het derde onderdeel van de tocht naar het ‘volgende kampement’. Er liggen drie uitdagingen bij het beginnen van de dag:

bloghans3– Alle deelnemers activeren om gezamenlijk mee te denken over zowel het vergezicht van de opleiding (‘Dromen’) als over de concrete uitvoering van die dromen (‘Jaarplan 15-16’). We willen met de hele club in een flow komen en gebruiken hierbij de drie factoren uit Drive (meesterschap, competentie en zingeving). We beginnen de dag met een uitdaging: verbeeld jouw motivatie om de OPP te doen. En vervolgens: maak teams van zestallen door volstrekt andere motivaties te zoeken dan de jouwe.

bloghans4– Alle input met elkaar bespreken en vastleggen. We gebruiken alle wanden om input te verzamelen en verwerken dat in een Trelloboard. Daarmee hebben we aan het eind van de dag een heel specifiek overzicht van alle ‘Dromen’ en concrete voorstellen. De basis voor vervolg.

bloghans6– Last but not least: bovenstaande moet leiden tot energie die de basis is om op weg te gaan naar het volgende kampement. De reacties zijn positief, studenten en docenten willen verder klimmen. De uitdaging ligt op tafel om nu het vervolg van de ‘route naar de top’ te organiseren! Eén van de studenten wil graag verder, ze schreef als feedback onder andere: Ik heb nu een drive om de revolutie in de OPP te creëren, stimuleren en onderhouden. ‘Alles kan, als jij het laat gebeuren’.

Lees hier het interview met de student van de OPP.

In de aanstaande maanden / jaren zullen we verder klimmen, we houden je op de hoogte! Vragen of suggesties? Laat het ons weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search