De aftrap bij Tumult en Edutrainers

Gepubliceerd op: 29 augustus 2018
Door: Hans Wendel

We zijn los, de zomer is voorbij! En dat is altijd spannend: wat vinden leraren, studenten en leerlingen van onze nieuwe lessen? Hoe ervaart iedereen de verbeteringen in Mijn Tumult? En hoe zal Edutrainers Academy worden ontvangen?

In de eerste weken na de zomervakantie zetten we de trend: we ervaren het eerste resultaat van een jaar hard werken aan nieuw lesmateriaal en aan de ontwikkeling van onze digitale leeromgevingen. Lukt het ook in 2018-2019 om alle leraren, studenten, leerlingen en ouders te helpen bij het verder ontwikkelen van hun vaardigheden? Lukt het iedereen om het elke dag een beetje beter te doen? In deze blog neem ik je mee langs een aantal vernieuwingen die we voor dit schooljaar hebben doorgevoerd om hierbij te helpen: bij Tumult, bij de Edutrainers Academy en bij het pabo-project voor de Hogeschool Leiden.

De vernieuwde leeromgeving van Tumult

Elk schooljaar starten we met kick-offs bij onze nieuwe Tumult-klanten. Zo waren we gister op het Rotterdamse Sint-Laurenscollege en op het Hofstad Lyceum in Den Haag. Op het Laurens gaan docenten in een flexrooster met Tumult werken. Ze vonden het mooi om daarbij de papieren werkboeken in een soepele ‘blended’ combinatie te kunnen gebruiken met de vernieuwde interactieve omgeving Mijn Tumult. En ze waren enthousiast over de manier waarop ouders bij het lesmateriaal betrokken worden. Op het Hofstad vonden de docenten het vooral fijn om overzichtelijke structuur en houvast te hebben bij het geven van de mentorlessen.

Voor alle klanten zijn de belangrijkste vernieuwingen te zien als je bent ingelogd in Mijn Tumult. Al het lesmateriaal is vertaald naar nieuwe interactieve opdrachten met de mogelijkheid om te zien wat leerlingen doen. En voor wie toch iets op papier wil doen zijn de lessen printbaar. Check het zelf – maak een account aan of log in op mijn.tumult.nl.

Leren volgens de lerarenleerlijn in Edutrainers Academy

Die leerlijn voor leraren die we met Edutrainers eerder dit jaar op de IPON presenteerden, hoe staat het daarmee? De eerste leerblokken die hierop zijn gebaseerd zijn te zien in Edutrainers Academy. Met de vaardigheidsscan die aan de leerlijn verbonden is, kunnen leraren bepalen op welk niveau ze staan binnen de zes domeinen van de leerlijn. In de aanstaande maanden zullen we, samen met de eerste testers en gebruikers, leerblokken voor de volledige leerlijn ontwikkelen.Maak kennis met deze nieuwe manier van leren op academy.edutrainers.com. Ga aan de slag met een leerblok en binnen een halfuur maak je je vaardigheden eigen die je direct kunt inzetten bij het lesgeven. Bovendien heeft onze Edutrainers Academy goede monitorings- en communicatiemogelijkheden. Een sterk alternatief voor de huidige leerpaden op spons.nl/edutrainers!

Ondertussen wordt de module AVG – iedere leraar privacyproof in de Academy al op verschillende scholen met succes gebruikt. De vaardigheid van het veilig en bewust kunnen omgaan met gegevens van leerlingen is belangrijk en sinds mei 2018 ook verplicht. Deze module is een voorbeeld van de hands-on en concrete aanpak die we met de Academy Edutrainers nastreven.

Specialist Sportieve en Gezonde School

Al jaren voeren we educatieve projecten uit voor bijvoorbeeld Movies that Matter en het Nibud. Voor dit schooljaar hebben we weer een mooi nieuw project gerealiseerd: Specialist Sportieve en Gezonde School. Doordat we onze eigen leeromgevingen aan het ontwikkelen waren, konden we deze omgeving met gemak realiseren voor de Hogeschool Leiden. Hierin maakten pabodocenten van de Hogeschool Leiden, samen met docenten van een aantal andere Hogescholen en met support van ons contentteam, modules rondom de thema’s sport en gezondheid. De modules zijn bedoeld voor pabostudenten die de minor hierover volgen. Ze leren er hoe sport en gezondheid op school behandeld kan worden.

Vanaf vandaag worden de modules gebruikt op diverse hogescholen. De bedoeling is dat studenten de online modules als huiswerk doorlopen. Docenten geven vervolgens, op basis van de uitkomsten van dat huiswerk, klassikale lessen. Dit schooljaar is het laatste pilotjaar van dit project; vanaf schooljaar 2019-2020 wordt het (als het goed is) opgenomen in het reguliere onderwijs. Meer info over dit project lees je hier.

Al met al een tumultueus begin van dit schooljaar, dat past in onze werkwijze streven naar continue ontwikkeling. We zetten in op het mogelijk maken van steeds beter leren, in steeds betere digitale omgevingen. Elke dag beter, zeg maar!

Heb je opmerkingen, tips, ideeën of wil je meer zien van een van deze projecten? Aarzel niet! Mail naar info@tumultgroep.nl of bel naar 020 – 421 51 29. Of laat hieronder een reactie achter.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search