Creativiteit stimuleren, zo doe je dat

Gepubliceerd op: 11 oktober 2012
Door: Hans Wendel

Ik las eens dat de moeder van Albert Einstein hem na school vaak vroeg: ‘heb je nog goede vragen gesteld?’. Ze inspireerde kleine Albert daar ontzettend mee denk ik, maakte hem nieuwsgierig en daagde hem uit om vragen te stellen. Bovendien bleef ze niet hangen in ‘heb je je best wel gedaan?’, ze ging daar vast al wel van uit en liet dat los. Zo’n moeder creëert ongekende creativiteit en zonder creativiteit geen ongekende theorieën (ik denk dat Albert ook best goed was in natuurkunde trouwens…) 


Loslaten

Het lastige op school is dat iedereen ‘van alles moet’. Van je vader en moeder moet je op tijd zijn, van de leraar moet je opletten en als je eenmaal de acht jaar basisschool voorbij bent, denk je zelf ook dat je van alles moet en gaan alle spelletjes de kast in, ten minste op school… Zonde!

Docenten die creativiteit willen stimuleren, durven los te laten en creëren een omgeving waarin leerlingen echt nieuwsgierig zijn: laat de klas maar een rommel worden, laat leerlingen maar ongekend aanklooien en nietsnutten. Beperk je tot goede vragen, geef vrijheid en zorg voor een veilige, ‘creatieve’ structuur! En ja, natuurlijk ben je als docent ook degene die coacht, die soms kritisch is bij leerlingen met te veel vertrouwen en juist heel positief is bij leerlingen die te veel twijfelen.

Alles kan
Denk je dat Alberts moeder ooit zei: ‘Wat een onzinnige vraag is dat Albert!’. Onzin bestond niet in huize Einstein. Ik stel me voor dat ze altijd serieus inging op de vragen die Albert stelde en steeds doorvroeg. En als Albert dan soms even ‘vast’ zat in z’n gedachten, zal z’n moeder hem op pad geholpen hebben en hem een nieuw denkperspectief hebben gegeven.

Niets doen is goed
Om creatief te zijn is het goed om even niks anders aan je hoofd te hebben. Ken je die momenten dat je onder de douche staat, aan het fietsen bent of je in de trein zit te vervelen? Juist door (verplicht) niks doen komen dingen naar boven en gaan de radertjes in je hoofd draaien. Kleine Albert zal vast veel uit het raam hebben zitten staren, naar de zon en de maan, terwijl in z’n bovenkamer al iets over relativiteit begon te borrelen…

Boor creativiteit aan bij jezelf en je leerlingen en verover de wereld: alles kan!

Herinner jij je nog hoe je je beste ideeën kreeg? En hoe je oplossingen vond voor moeilijke problemen?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search