Creativiteit in je mentorles vergroot je werkgeluk

Gepubliceerd op: 21 oktober 2024
Door: Angelica Ettema

Vermoedelijk is er een groep mentoren die bij het lezen van deze titel denkt: “Oh nee, ik ben helemaal niet creatief… wat nu?” Ik kan je geruststellen. Je hoeft niet heel creatief te zijn om met een paar kleine aanpassingen in o.a. je mentorles je werkplezier te vergroten. Want dat kan écht! Neem het woord creativiteit niet té letterlijk. Je zult zien dat je zelf namelijk al op veel manieren bezig bent met creatief denken en werken. Nu de leerlingen nog…

Creatief met uitleg

Wij hebben in de bovenbouw één keer per week mentorles, op maandag het eerste uur. Mijn derdejaarsleerlingen zijn dan net wakker en hebben een druk weekend achter de rug. De mentorles staat zéker niet bovenaan hun lijstje van leukste lessen. Dat maakt dat ik me als mentor er nog meer bewust van ben dat ik ze op gevarieerde manieren moet prikkelen, wakker maken en bezighouden. En ja, ook ik ontkom er niet aan om praktische mededelingen met ze door te nemen. Ik probeer dit onderdeel van de mentorles dan ook vaak nét even anders aan te pakken. Creatief omgaan met het melden van je praktische mededelingen lijkt lastig maar valt best mee. Afgelopen week heb ik mijn mentorklas verteld over de bestemmingen voor schoolkamp dit jaar. De leerlingen moeten gaan kiezen tussen Brugge of de Ardennen. Voordat ik met mijn inhoudelijke uitleg begon, heb ik de groep gevraagd om te gaan staan als: ‘Je wel eens in de Ardennen bent geweest’. Om te gaan staan als: ‘Je weet waar Brugge ligt’. Om te gaan staan als: ‘Je het spannend vindt om op kamp te gaan’. En zo nog een paar vragen om ze wakker te krijgen. De leerlingen werden geprikkeld om na te denken, om te gaan staan (beweging) en ik dwong ze onbewust om hun aandacht bij de les te houden. Een creatieve manier om de kampuitleg met ze door te nemen.

Gebruik energizers of beeld het uit

Je kunt natuurlijk ook letterlijk je les een stuk creatiever maken. Bijvoorbeeld met energizers. Heb je dit nog nooit gedaan, begin dan klein. Zorg dat je jezelf prettig en zeker voelt bij de manier van lesgeven. Niet iedereen vindt energizers leuk om te doen, ook al ben ik ervan overtuigd dat je juist hiermee een groep pubers in beweging krijgt. Maar oké, mocht je niet van de chaos en drukte houden die dat met zich meebrengt, probeer dan je les eens creatiever te maken door te werken met mindmaps, visualisaties of denkbeeldige figuren. Een Engelse les over William Shakespeare is een stuk leuker als de docent een outfit in die stijl aangetrokken heeft. Een Nederlandse les over spreekwoorden en gezegden uitbeelden in een video of vlog is veel leuker dan alleen maar teksten opzoeken in een woordenboek. Bij ons op school pakt de Nederlands docent dat creatief aan met de leerlingen. Daar was ik letterlijk getuige van toen ik op de gang liep en een leerling mij om een glas water vroeg. Ik had het idee dat deze jongen zich niet goed voelde en water nodig had. Op het moment dat ik hem een glas water aanbood, schudde hij het glas met een enorme kracht heen en weer. Het water vloog over de rand van het glas. Zijn maatje begon te filmen. Ik schrok en dacht dat ze me in de maling namen. Voordat ik iets kon zeggen keken ze me aan en zeiden: “Kijk mevrouw, een storm in een glas water. Bedankt!!” En ik kreeg het halfvolle glas weer terug.

Bekijk de hand-out ‘Energizers voor een energieke start’ voor leuke, korte spellen voor in de klas.

Het waarom van creativiteit in je mentorles

Meer creativiteit in je lessen, of je nu vakdocent bent of mentor, vergroot je werkplezier. Het houdt je flexibel en scherp. Denk outside the box en stop iets meer creativiteit in je lessen. Creativiteit vergroot het vermogen om tot nieuwe ideeën te komen, het vermogen om nieuwe producten te bedenken, het vermogen een andere weg in te slaan en het vermogen om oplossingen te zien die er voorheen niet leken te zijn. Maar blijf ook dichtbij jezelf. Dan zul je merken dat je van werkdruk naar werkgeluk kunt gaan.

Over werkgeluk gesproken: Tumult biedt een training aan die jou en je collega’s meer leert over dit onderwerp. De training ‘Invloed op je werkgeluk’ kan bij jou op school worden gegeven en biedt concrete handvatten om met (nog) meer plezier voor de klas te staan. Lees hier meer over de training.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search