Coördinator: maak samen een reële planning

Gepubliceerd op: 8 november 2012
Door: Emma Paul

Een planning maken van alle onderwerpen voor de vaardighedenlessen is een taak van het team. En een gezamenlijke planning is ook een uitdaging. Er zijn zoveel verschillende mentorzaken die in de (mentor)lessen aandacht moeten krijgen. Hoe kun je tot een reële planning komen en tegelijk ruimte voor de docent behouden?

Kiezen
Kies met het team een aantal vaardigheden uit die in een bepaald jaar of in een leerlijn aangeleerd gaan worden. Zorg ervoor dat jullie deze vaardigheden gezamenlijk kiezen. Het resultaat is sterker als iedere docent eigenaar is van de planning. Kies bijvoorbeeld voor twee vaardigheden per kwartaal. Leer samen meer over deze vaardigheden en onderzoek hoe de docenten zelf vaardiger kunnen worden. Bespreek van de gekozen vaardigheden ook de lesvoorbereidingen, de leservaringen en de transfer naar de vaklessen.

Planning close-up
Dan Foy via Compfight

Creatief blijven
Maak de planning niet te vol, houd het beperkt en overzichtelijk. Houd liever ruimte om te groeien en om creatief te zijn. Kerntaak van de docent is om in elke leersituatie te kiezen voor díe activiteit die het leren het beste stimuleert. Dat betekent dat er volop ruimte moet zijn voor de eigen invulling en inspiratie van de docent. Een volgepropte planning past niet bij die persoonlijke ruimte. Stimuleer de creativiteit en inspiratie van de docent door de balans tussen samen (aan)leren en eigen ruimte goed te bewaken.

Belonen
Beloon docenten als ze hun persoonlijke leservaringen delen of zich houden aan gemaakte teamafspraken. Vier in het team ook mooie leerervaringen in de lessen of bij de docent zelf.

Hoe zorg jij voor balans tussen samen plannen en persoonlijke ruimte?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search