College St. Paul pakt het slim aan!

Gepubliceerd op: 8 mei 2013
Door: Cors van den Berg

Wauw! Wat een metamorfose. Waar eerst het oude, wat vervallen gebouw van College St Paul stond, is nu een prachtig nieuw en modern schoolgebouw verrezen. College St Paul in Den Haag heeft een apart plekje in mijn hart; het was een van de eerste scholen die op brede manier het vaardighedenonderwijs inzetten! Daarbij maken ze onder andere op een slimme manier gebruik van de Tumult Studiekaarten (zoals bijvoorbeeld deze studiekaart over plannen). Toen ik laatst weer eens op ‘werkbezoek’ in Den Haag was, zag ik op alle fronten nog meer vooruitgang. Wat doen ze op College St Paul en waarom spreekt me dat zo aan?

College St. Paul pakt het slim aan!

Wat doen ze nou zo goed op College St Paul? Er zijn drie factoren die succes opleveren:

  1. Om te beginnen beseffen ze op St Paul dat vaardighedenonderwijs een zaak is van alle docenten.
  2. Daarnaast kiezen ze ervoor om de belangrijkste vaardigheden met z’n allen op dezelfde manier en op meerdere momenten aan te bieden aan leerlingen.
  3. En last but not least gebruiken ze de Tumult Studiekaarten om die aanpak te ondersteunen! In elk lokaal op College St Paul staat een bak met geprinte en geplastificeerde studiekaarten. Daarbij ligt een aftekenboek, waarin de vakdocenten noteren welke vaardigheid aan bod is geweest. Zo kun je zien bij welk vak de kaarten worden gebruikt.

En het levert resultaten op: ‘Ik heb wel vijf of zes lessen besteed aan samenvatten en dat zie je echt terug in de resultaten!’

En nu verder
Voor volgend jaar wil de school het gebruik van de vakoverstijgende vaardigheden verder in de steigers zetten en de bovenstaande drie uitgangspunten verder uitwerken in onderstaande actiepunten:

  1. In elk leerjaar kiezen de docenten met elkaar de 3 of 4 belangrijkste studievaardigheden van het betreffende studiejaar. Deze vaardigheden zullen regelmatig en intensief aan bod komen in de mentorles. Daarbij wordt er steeds een koppeling gemaakt naar de vakles (transfer). Bijvoorbeeld door de lessencyclus op te hangen aan een toets bij aardrijkskunde of geschiedenis.
  2. De studiekaarten die bij de gekozen vakoverstijgende vaardigheden horen, worden breed in de school ingezet. Alle docenten krijgen daarbij informatie over wanneer welke vaardigheid in de mentorles wordt behandeld. Ouders krijgen de studiekaarten toegemaild nadat tijdens een ouderavond is verteld wat de bedoeling is en welke rol ouders kunnen spelen. Die kunnen ze gebruiken om hun kind te helpen bij het leren.
  3. Docenten en mentoren maken afspraken expliciet en overleggen regelmatig. Zo zal het gebruik van de studiekaarten in de weektaken worden vermeld, zullen de gekozen studievaardigheden in de jaarplanning komen te staan en zal de voortgang en bewaking van het proces vast agendapunt zijn tijdens de sectievergaderingen.

Wat mij betreft is de aanpak op het College St Paul ijzersterk! Niet alleen maken ze vakoverstijgende vaardigheden belangrijk, maar vooral geven ze dat handen en voeten en maken ze het voor iedereen concreet: een win/win situatie voor docenten, leerlingen en ouders.

Er is misschien nog een ding dat ik graag zou willen toevoegen aan de aanpak op St Paul: neem eens een kijkje bij elkaar in de les, leer van elkaar!

Wat vind jij van de aanpak op College St Paul? Wat spreekt je aan en vooral: heb jij zelf voorbeelden van succesvolle organisatie van het vaardighedenonderwijs? Ik ben benieuwd!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search