Alles voor mentoren
Welkom op onze onderwijsblog
Tweede Wereldoorlog: startpunt voor burgerschapsonderwijs
Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de
Leerlingen betrekken bij het vormgeven van het mentoraat
Wil je het mentoraat op jouw school beter organiseren? Ben je op zoek naar creatieve manieren om de mentorles te verbeteren? Dan is het tijd om de leerlingen zelf aan
Over geld praat je niet, toch?
Achttien jaar is de leeftijd waarop je volgens de wet financieel zelfstandig bent. Best een grote verantwoordelijkheid op deze leeftijd. Om geldproblemen bij jongeren te voorkomen, is het belangrijk ze
Ondersteuning van mentoren: wat kan je doen als schoolleider
Wat gebeurt er als je schoolleiders bij elkaar zet en ze laat sparren over het mentoraat? Wat vinden zij belangrijk om hun mentoren aan te bieden en hoe doen ze
Vragen stellen in zes stappen volgens Socrates
Tweeduizend jaar geleden wist Socrates het al: de beste manier om een probleem op te lossen, is door de juiste vragen te stellen. Socrates zei over zichzelf dat hij niets
Valentijnsdag: de leukste lesideeën op een rij!
Het is weer bijna Valentijnsdag! Voor sommige mensen een reden om hun (al dan niet geheime) liefde te verrassen met een bos rode rozen of een leuk kaartje. Ook in
Elke maand de beste blogs in je mailbox?
Met tips en tricks om je lessen nóg beter te maken, handige informatie over ons lesmateriaal en andere interessante onderwijsblogs.
Week Tegen Pesten – Les uitbreiding
Iedereen in de klas hoort erbij. Toch is dat niet vanzelfsprekend. Leerlingen worden buitengesloten om allerlei redenen, bijvoorbeeld leeftijd of etniciteit. Om buitensluiten te voorkomen is het zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort,
De Gouden Weken: 3 tips!
De Gouden Weken: misschien wel de belangrijkste weken van het schooljaar. Misschien dit jaar nog wel belangrijker na een schooljaar waarin leerlingen veel thuis waren. Tijdens de Gouden Weken leren jij en je mentorleerlingen elkaar
De populairste blogs van schooljaar 20/21!
Halve klassen, online mentorgesprekken, extra persoonlijke begeleiding … schooljaar 20/21 was een bijzondere! Wij hebben alle mentoren daarbij proberen te ondersteunen met onze blogs. De populairste blogs hebben we voor je geselecteerd en op een
28 tips voor startende docenten
Een paar weken terug keek ik de film “The Class”. Het houdt een beetje het midden tussen een film en een documentaire: je volgt een jaar van een schoolklas in een buitenwijk van Parijs. Een
Mentor zijn in 21/22: wat betekent dat en wat heb je nodig?
Ben jij volgend schooljaar (voor het eerst) mentor? Mentor zijn is een belangrijke en veelzijdige taak. Met een extra taak als mentor komt er een groot aantal verantwoordelijkheden bij in je functie. Bijvoorbeeld gesprekken voeren
Intervisie in het mentorenpanel: hoe stimuleer je een actieve werkhouding bij leerlingen?
Vanuit de wens om mentoren standaard te betrekken bij het ontwikkelen van onze producten en diensten zijn we afgelopen jaar gestart met een mentorenpanel. In dit panel is het uitgangspunt van en met elkaar leren.
Nationaal Programma Onderwijs: Ouderbetrokkenheid
In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs roept minister Slob de besturen op snel een plan te maken voor de besteding daarvan. Ook ouderbetrokkenheid is volgens hem een belangrijk onderdeel van dat plan. De
Het LOB dossier van Tumult: de doorlopende leerlijn
Wil je jouw leerlingen op een goede manier loopbaancompetenties laten ontwikkelen én een loopbaandossier laten opbouwen? Of zoek je naar handvatten waarmee je je leerlingen vaardigheden aanleert waarmee ze zich staande kunnen houden in een
Blended learning: wat, waarom en hoe?
Onze digitale leeromgeving Mijn Tumult biedt allerlei extra functionaliteiten, waardoor blended learning goed mogelijk is. Wat betekent dit voor jou? En hoe kun je het digitale lesmateriaal goed benutten en combineren met het papieren lesmateriaal?
Sociaal-emotionele vaardigheden: doorlopende leerlijn vmbo/havo/vwo
Wat versta jij onder sociaal-emotionele vaardigheden? Misschien heb je leerlingen in je klas die je sociaal-emotioneel al heel vaardig vindt. Maar wat betekent dat? Kennen zij zichzelf al goed, zitten ze lekker in hun vel
Een bijzonder jaar afronden: 3 tips
Nog even en dan is het toch echt zomervakantie. Kijken jij en je leerlingen er al naar uit? Je leerlingen hebben een zwaar jaar achter de rug, waarin ze veel individueel hebben gewerkt. Extra belangrijk
Lesgeven met Tumult #4: dat doe je samen als schoolteam!
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! En daar doen we het voor: docenten, mentoren en ouders … iedere dag bezig met het begeleiden en opvoeden van leerlingen. Dat is bij uitstek een gemeenschappelijke taak,
Voorbereiding mentoraat 21/22: Tumults inspiratiesessies
In deze periode van het jaar zijn veel scholen (ondanks alle corona-issues) bezig met plannen voor volgend schooljaar, zoals het voorbereiden van het mentoraat. Dagelijks helpen we scholen met inspiratiesessies om een plan voor het
Een nieuwe lesmethode aanschaffen: zo doe je dat!
Op iedere school is het eens in de zoveel tijd weer zo ver: er moet een nieuwe lesmethode worden gekozen. Misschien niet het leukste klusje dat je kunt bedenken, maar wel een belangrijke. Daarom helpen
Drie belangrijke vaardigheden vmbo: in gesprek met mbo-docenten
Welke vaardigheden hebben vmbo-bk leerlingen nodig voor hun vervolgopleiding? En in hun verdere loopbaan? Als student Onderwijswetenschappen doe ik voor Tumult onderzoek naar vaardighedenonderwijs op vmbo-bk. Om erachter te komen welke vaardigheden vmbo-bk leerlingen nodig
Studievaardigheden: een doorlopende leerlijn in schooljaar 21/22
In deze tumultueuze tijd zijn vakoverstijgende vaardigheden harder nodig dan ooit. Met aandacht voor vaardigheden geef je leerlingen een brede basis om zelfstandig te leren en te werken. Onze doorlopende leerlijn studievaardigheden (vmbo/havo/vwo) geeft mentoren
Persoonlijke begeleiding: mentoraat of coaching?
Met Tumult zijn we dagelijks in contact met scholen en mentoren. Dat doen we al twintig jaar en blijven we altijd doen. Juist die contacten stimuleren ons om steeds nieuwe lessen en werkvormen te blijven
Lessen in geluk
20 maart is elk jaar de Internationale Dag van het Geluk. Heb jij het weleens met je leerlingen over geluk? Geluk is voor een groot deel aan te leren. Bijvoorbeeld door te werken aan je
Vijf energizers in je (digitale) klas: pep je leerlingen op!
Dat wil je altijd wel, energieke leerlingen die actief bezig zijn in de les! In dit filmpje presenteert mentor Julia de Jong van het Spaarne College vijf energizers, waarmee je je leerlingen kunt oppeppen tijdens
Hoe geef je het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen op het vmbo een boost?
Wil jij de motivatie en het zelfvertrouwen van je vmbo-leerlingen versterken? Gewoon tijdens je lessen, zonder dat het extra tijd kost? Dat kan! Hieronder vind je drie tips voor de juiste mindset. Wees trots! Ouders
Digitale nieuwjaarsles 2021
Hoe start jij het nieuwe jaar online, maar toch samen, met je leerlingen? Zoals Sanne in de video hieronder uitlegt, ontwikkelden wij de digitale les “Een gelukkig nieuwjaar?!“. Je kunt ‘m direct, via een powerpoint,
Mentor- en leerlingscan: Hoe gelukkig is jouw klas?
Hoe goed kennen je leerlingen elkaar? Voelen je leerlingen zich veilig en gehoord? En durven leerlingen hun mening te uiten? Kortom: hoe gelukkig is jouw mentorklas? Je ontdekt het met onze nieuwe leerlingscan voor de
Een lesje geluk in de vmbo-klas: 3 tips!
Gelukkig zijn, dat willen we allemaal wel! Maar wat betekent geluk voor jou? Waar word jij gelukkig van? En hoe beïnvloed je jouw geluk? Van de week mocht ik daar met mijn mentorklas (vmbo) eens
Racisme in de klas bespreken: hoe leid je het in goede banen?
Waarom vinden sommige docenten het lastig om gevoelige onderwerpen zoals racisme en buitensluiting te bespreken in de klas? “Omdat ik niemand pijn wil doen”, zegt een geschiedenisdocent die ik sprak voor mijn onderzoek voor mijn
Speciaal voor de herfst: onderwijs-kijktips voor docenten
De dagen worden kouder en de maatregelen weer strenger. Er zit niets anders op dan af en toe lekker op de bank te kruipen met een dekentje en iets lekkers. Voor die momenten hebben we
Hoe monitor je de studievoortgang van jouw leerlingen?
Bijna herfstvakantie: een goed moment om de voortgang van jouw leerlingen onder de loep te nemen. Welke studievaardigheden gaan goed? En welke verdienen nog aandacht? En hoe monitor je die voortgang eigenlijk? Dat kan natuurlijk
Bezinnen met je leerlingen: vier zinvolle werkvormen
Sta jij nog weleens stil bij de gebeurtenissen van de afgelopen tijd? Of word je weer opgeslokt door de waan van de dag? Het coronavirus drukt de afgelopen maanden een stempel op de samenleving. Dat
Video: Een volledige aanpak van het mentoraat!
Hoe zorg je voor een gestructureerde invulling van het mentoraat? En hoe geef je de allerbeste mentorlessen? Bijvoorbeeld door te werken met ons brede en diverse aanbod! Met deze video laten we alle teamleiders en
Plein 11: omgaan met conflicten in het basisonderwijs (lesbrief)
Verliezen: iedereen gaat er anders mee om. Zo ook tennisspeler Novak Djokovic. Tijdens een wedstrijd uitte hij zijn woede door een bal boos weg te slaan. De bal kwam per ongeluk tegen een lijnrechter aan.
Jouw mentorjaar: zo maak je een plan!
Studievaardigheden, groepsbegeleiding, een projectweek en je wilt ook nog een klassenuitje organiseren. Als mentor ligt er best veel op je bord en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Goed om aan
Uitbreiding lesbrief Wie zijn wij als klas? (Week Tegen Pesten)
Wat vinden jullie belangrijk in de klas? Behulpzaamheid, een veilige sfeer of respect hebben voor een ander? Nu iedereen elkaar een tijd niet heeft gezien, is het handig om weer af te spreken hoe jullie
Veelvoorkomende lerarenissues: de eerste schoolweken
Zit je al een tijdje in het vak of kom je net kijken als leraar? Ongeacht je ervaring zijn de eerste schoolweken van invloed op de rest van het schooljaar. Voor jou, en zeker voor
6 tips voor waardevolle online oudergesprekken
Het schooljaar is van start! De eerste weken zitten erop en je leerlingen vinden langzaamaan (weer) hun plekje in de klas. Tijd voor jou als mentor om de ouders te informeren en te betrekken bij