Blended learning: wat, waarom en hoe?

Gepubliceerd op: 26 april 2021
Door: Elin Sleebos

Onze digitale leeromgeving Mijn Tumult biedt allerlei extra functionaliteiten, waardoor blended learning goed mogelijk is. Wat betekent dit voor jou? En hoe kun je het digitale lesmateriaal goed benutten en combineren met het papieren lesmateriaal? In deze blog geef ik je een paar ideeën voor blended leren met Mijn Tumult.

Wat is blended learning?

Blended leren is een veelbesproken onderwerp in het onderwijs. Er bestaan verschillende definities, maar het komt vrijwel altijd neer op het combineren van face-to-face instructie en instructie door middel van technologie. Van beide vormen worden de positieve punten meegenomen en ze vullen elkaar hiermee aan. Blended leren gaat ervan uit dat het leren geen eenmalige activiteit is, maar een continu proces. Een voorbeeld van blended leren is ‘flipping the classroom’, waarbij leerlingen thuis, in een online omgeving, meer leren over een bepaald onderwerp, zodat hier in de klas dieper op in kan worden gegaan. 

Waarom blended leren?

Dat blended leren momenteel een trend is, is geen nieuws. Waarom krijgt het zo veel aandacht? Omdat het een heleboel voordelen heeft. Een paar voorbeelden:

  • Digitaal werken en leren biedt je uiteenlopende manieren om je lesstof aan te bieden: tekstueel, met audio-ondersteuning, een afbeelding of een filmpje. Dingen die in de klas soms lastig zijn, kunnen digitaal goed werken. Andersom is dit ook het geval. Soms is het nodig om je klas face-to-face instructie te geven, omdat dit mogelijkheden biedt die een online omgeving niet heeft. 
  • Leerlingen bereiden zich thuis of digitaal al voor op een bepaald onderdeel. Dit hoef je in de les dus niet meer te doen. Daardoor houd je meer tijd over in de les voor hulp en coaching aan je leerlingen of ze kunnen de stof in de les toepassen. Zo wordt de lestijd effectief gebruikt!
  • Digitaal werken biedt vaak de mogelijkheid om voortgang van leerlingen bij te houden. Hierdoor weet je precies welke leerling extra hulp nodig heeft en wie wat meer uitdaging kan gebruiken.

Blended learning en Mijn Tumult

Ook bij Tumult is het mogelijk om op een blended manier les te geven. Om je een beeld te geven van hoe je een Tumult-les blended geeft, hier een voorbeeld. We pakken de les ‘Hoe bouw je een tekst’ uit de titel Tumult in de brugklas – studievaardigheden 1 vmbo erbij. Alle lessen in de studievaardigheden-titels worden ondersteund door filmpjes en stappenplannen over de vaardigheid. Hieronder zie je hoe je deze ondersteuning kunt inzetten om je onderwijs blended te maken.

Stap 1

Om te beginnen laat je deze filmpjes en stappenplannen door leerlingen bestuderen voorafgaand aan de les. Op deze manier activeer je de voorkennis van je leerlingen én verdiepen ze zich zelfstandig in het onderwerp. Dat is dus al een groot voordeel van blended leren!

Stap 2

Vervolgens start je de les met de introductie van het onderwerp. Stel bijvoorbeeld deze vragen: wat heb je onthouden van het filmpje? Wat verwacht je te leren? Ook is dit een goed moment om de leerdoelen te behandelen.

Stap 3

Leerlingen doen de startopdracht in duo’s onder jouw begeleiding. Jij leidt de opdracht.

Stap 4

Vervolgens werken leerlingen zelfstandig aan de rest van de opdracht: het voorbereiden van het schrijfplan en het schrijven van de tekst. Omdat de leerlingen zich thuis al hebben voorbereid, kunnen ze zich nu extra verdiepen in de lesstof. De docent is nu face-to-face beschikbaar als vraagbaak om de leerlingen ondersteuning te bieden als ze dit nodig hebben.

Stap 5

In de afsluiting van de les geven de leerlingen elkaar feedback. In de digitale omgeving staat precies wat er van de leerling verwacht wordt. Sluit de les af met een korte terugkoppeling naar de leerdoelen. Bespreek bijvoorbeeld wat leerlingen op de terugkijkpagina hebben ingevuld. Hoe beoordelen zij zichzelf op de leerdoelen? Dit geeft jou de kans om inzicht te krijgen in de voortgang van leerlingen. Wie heeft extra ondersteuning nodig en wie kan wellicht wat meer verdieping aan?

Stap 6

Geef als huiswerk de Thuisopdracht op. Hiermee passen ze het geleerde nogmaals toe, maar net op een andere manier!

Zo zie je dat technologie niet je hele les hoeft te beheersen. Zet het in als middel om je leerlingen beter en op verschillende manieren te laten leren. Benieuwd naar de mogelijkheden van Mijn Tumult? Bekijk deze video:

 

Hoe geef jij les met Mijn Tumult? Ik ben benieuwd! Laat het me weten via een reactie onder deze blog.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search