Het belang van een goede LOB-methode

Gepubliceerd op: 20 april 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij zijn methodemakers. Een blog over het belang van een methode lijkt dan een een-tweetje. Maar wist je dat wij stiekem hopen dat niemand al onze lessen zo doet zoals we ze geschreven hebben? En dat we het liefst docenten zien die ons materiaal uitgebreid aanpassen aan hun eigen situatie? Juist voor die zelfstandige en creatieve docenten deze blog: wat haal je uit een goede LOB-methode wat bruikbaar is voor jouw eigen lespraktijk en wat is eigenlijk het belang van een goede LOB-methode?

Je voldoet aan de eisen vanuit het ministerie

LOB is een verplicht onderdeel in het vmbo-onderwijs geworden. De vijf loopbaancompetenties spelen daarbij een belangrijke rol, net zoals het opbouwen van een loopbaandossier. Op de website Vernieuwing vmbo lees je daar meer over. Een goede (en dus zeer actuele) methode zorgt ervoor dat je voldoet aan de eisen vanuit het ministerie. Daarbij zou het verschrikkelijk veel tijd kosten als iedereen het wiel zelf zou uitvinden (denk aan het uitzoeken van alle veranderingen, het ontwerpen van een daarbij behorende leerlijn en lessen etc). Om je een indruk te geven: het schrijven van één werkboek (bijvoorbeeld het LOB-dossier 2 vmbo-bkg) kost ons al gauw 500 uur…

Het vult jullie eigen LOB-plan aan

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: de methode bepaalt niet hoe jullie het LOB-onderwijs gaan aanpakken en wat jullie visie is. Dat bepalen jullie namelijk zelf, en dáár zoek je een methode bij. Natuurlijk zal er vervolgens een wisselwerking ontstaan: jullie idee zorgt voor aanpassingen aan de methode en andersom zorgt een onderdeel uit de methode misschien voor een nieuw (aanvullend) idee voor jullie visie. De methode bevat alle onderdelen die door het ministerie als vereisten worden gezien. Door die volledigheid is het een mooie aanleiding om je nog meer in LOB te verdiepen: er staat simpelweg heel veel informatie in. Daarbij biedt dit jouw leerlingen een totaalbeeld van de mogelijkheden, ook buiten jullie school. Een methode is zo dus een professionele werkwijze die past bij hoe jullie LOB willen aanpakken.

Je werkt met een doorlopende leerlijn

Je kunt in de brugklas al starten met LOB en doorgaan tot de leerlingen hun vervolgopleiding gekozen hebben. Maar wat natuurlijk dodelijk saai is, is om elk jaar dezelfde opdrachten te moeten doen. Herhaling is goed, maar daarin moet wel steeds een stapje méér worden gedaan. De leerling moet elk jaar bijleren en nieuwe ontdekkingen doen. Dat kan als je werkt aan de hand van een doorlopende leerlijn. Het is goed om ook zelf na te denken over zo’n doorlopende leerlijn. Wat willen jullie dat jullie leerlingen wanneer leren? Maar ook hier geldt: zelf het wiel uitvinden is tijdsintensief. Met een methode weet je zeker dat je een goede opbouw aanbiedt aan jouw leerlingen.

Je werkt structureel aan de toekomst van jouw leerlingen

Leren kiezen gaat niet over één nacht ijs. Je eigen loopbaan vormgeven en sturen ook niet. Dat is niet erg, maar vraagt structurele aandacht. En dat biedt een methode.

Wat biedt de Tumult LOB-methode je?

Naast bovengenoemde voordelen lees je in deze blog meer over de Tumult LOB-methode. Wil je meer weten over de verschillende onderdelen van het lesmateriaal? Lees dan in een eerdere blog meer over de lessen en thuisopdrachten, over de LOB-taken en over de Profielwijzer. Wil je weten wat docenten die al met het materiaal werken ervan vinden? Ook daar schreven we een blog over. En ben je benieuwd naar het lesmateriaal? Vraag dan gerust een proefexemplaar aan, mail naar info@tumultgroep.nl of bel 020-4215129.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search