Augmented Reality in het onderwijs

By | 2018-02-05T18:22:40+00:00 10 juni 2014|Categories: Toekomst|Tags: , , , , , , , |1 Comment

Op donderdag 22 mei nam ik, samen met honderd andere onderwijsgerelateerde mensen, deel aan iXcamp dat door iXperium werd georganiseerd. Tijdens deze dag (in het Rozet in Arnhem, het mooiste gebouw van Nederland) kregen we de mogelijkheid om aan allerlei ICT-gerelateerde workshops deel te nemen. Zo heb ik gezien hoe je apps kunt maken, hoe Google Glass werkt (en ja, ik heb hem opgehad!) en hoe robotica in de klas kan worden ingezet. Al met al een goed georganiseerde en leerzame dag waarin nogmaals werd benadrukt dat het onderwijs met behulp van ICT zo ingericht kan worden, dat er meer recht wordt gedaan aan de verschillen tussen leerlingen én waarbij het effectiever en uitdagender wordt. Er is een sfeerimpressie van deze dag gemaakt, die je hier kunt bekijken. 

Arnoud met Google Glass

Arnoud met Google Glass

Augmented Reality
De grootste eye-opener voor mij die dag was de kennismaking met ‘Augmented Reality’. Dit begrip heb ik wel vaker voorbij zien komen, maar ik had me er niet eerder in verdiept. Augmented Reality is een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecombineerd worden. Dat kunnen eenvoudige toepassingen zijn zoals het gebruik van QR-codes, maar bijvoorbeeld ook interessantere programma’s zoals Layar. Layar is een applicatie die op je smartphone of tablet draait, waarbij over het beeld van je camera een laag wordt gelegd met extra informatie over datgene waar je de camera op richt. Eén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Bekijk daarom dit filmpje om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Augmented Reality in het onderwijs?
Augmented Reality en toepassingen zoals Layar zullen in de toekomst van grote waarde zijn in onze samenleving, mits het niet te commercieel wordt. Maar is het ook waardevol voor het onderwijs? En of! Hoewel de mogelijkheden met Layar beperkt zijn als je er niet voor wilt betalen, geeft het nog genoeg perspectief. Zo kan je naar filmpjes, websites, tweets en facebookpagina’s verwijzen. Augmented Reality helpt je om kennis (spelenderwijs) aan te bieden.

Wil je zien hoe het werkt? Download de Layar app op je smartphone of tablet, en scan onderstaand plaatje over werkwoordspelling: zie je wat er gebeurt? De leerlingen krijgen naast de uitleg in het boek, hulp via een instructievideo en een extra opdracht op internet. Voor de duidelijkheid: leerlingen scannen de bladzijde uit hun boek om het filmpje en de extra’s te laten verschijnen, het hoeft dus geen afbeelding te zijn. Augmented Reality en Flipping the Classroom sluiten op deze manier hun handen ineen!

Stel je voor dat er in heel jouw klaslokaal tientallen ‘scan-mogelijkheden’ zijn waarin leerlingen allerlei vakgerelateerde kennis kunnen opnemen? Jouw lokaal krijgt dan een extra dimensie waarin leerlingen op zoek gaan naar kennis. En is dat niet precies wat we willen? Daarnaast denk ik dat je differentiatie in de hand kan helpen, door bepaalde uitdagende opdrachten erin op te nemen.

Gebruiksvriendelijk
Denk je nu, dit wil ik ook? Ga dan naar de Layar site, maak een account aan,  klik op de creator-functie, upload een afbeelding die leerlingen straks kunnen scannen en zet er de nodige informatie in. Uiteindelijk klik je op ‘Publish’ en voilà, een kind kan de was doen. Ik ga het komende week in de klas uitproberen, maar ik weet zeker dat dit bij leerlingen zal aanslaan.

Als je Augmented Reality via bijvoorbeeld Layar gaat toepassen, deel dan je ervaringen en de manier waarop je het in de les gebruikt. De ‘dubbele bodem’ zal je les in ieder geval kunnen verrijken. Over dubbele bodems gesproken: scan het begin van deze blog eens met de Layar-app?

augumented reality boek

Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:22:40+00:00 10 juni 2014|Categories: Toekomst|Tags: , , , , , , , |1 Comment

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

One Comment

  1. Kelly 6 januari 2016 at 18:08 - Reply

    Hallo,

    Ik ben erg benieuwd wat je ervaring is met Layar en hoe je het inzet. Ik wilde het even proberen, maar kan het plaatje waar je naar verwijst niet vinden.

    Kelly

Leave A Comment