Aandacht voor gezond en puur eten in de les? 8 lesideeën

Gepubliceerd op: 17 april 2013
Door: Julie Zweegers

Bananen. De meeste reizen per boot. Deze boot brengt ongeveer 250 000 kartonnen dozen vol bananen in 10 dagen naar Europa. Voor de bananenboer is het iedere maand weer een verassing hoeveel hij verdient. Wat voor fruit heb jij gegeten vandaag? En wat voor reis heeft jouw gezonde snack al ondergaan? Het productieproces, en de leveringsketen van voedsel is reuze interessant, zeker voor in de les!

Gezond eten
Laurie Chipps via Compfight

Slow Food is één van de bekendste organisaties die zich bezighoudt met lekkere, pure en eerlijke producten. Op hun site geven zij een aantal concrete ideeën om jongeren meer te leren over eten, waar het vandaan komt, hoe het wordt gemaakt, wat je ermee kan doen en wat het met hun doet. De lesactiviteiten zijn gefocust op verschillende kanten van (het productieproces van) voedsel:

Ervaren

  • Organiseer een honing-smaaktest waarbij je leerlingen zich bewust laat worden van de verschillende soorten en smaken honing, maar vooral: leerlingen bewust laat worden van hun eigen smaak, wat vinden ze wel of niet lekker?
  • Laat één of meerdere boeren langskomen en vertellen over een productieproces om leerlingen bewust te maken van welke stappen er allemaal moeten worden doorlopen om een product te maken. Daarnaast leren leerlingen wat voor verschillende manieren van produceren er zijn. e kunt eventueel ook filmpjes laten zien. Bijvoorbeeld deze of deze.

Traagheid

  • Plant een aantal groentes of kruiden in het klaslokaal of in de schooltuin. Laat leerlingen op die manier kennismaken met de groei van de natuur maar ook met de traagheid van de natuur. Maak de leerlingen verantwoordelijk voor het groeiproces en werk toe naar een doel waarbij je de planten en kruiden ook echt gebruikt.

Complexiteit

  • Laat leerlingen in groepjes een product van een bepaald merk helemaal volgen van begin tot eindproduct. Waar komt het product vandaan? Hoe wordt het vervoerd? Hoe wordt het verwerkt? Welke partijen werken hieraan mee? Wie verdient er iets aan? Wat zijn de gevolgen voor het milieu? Etc.
  • Neem een bepaald product (bijvoorbeeld wijn of honing) en laat leerlingen dit product vanuit verschillende kanten benaderen, dus vanuit het geschiedenisperspectief, productietechniek, leveringsketen, gastronomische cultuur, voeding, sociale aspect etc.

Diversiteit

  • Onderzoek met de leerlingen de gastronomische cultuur van een land (Nederland of een land waar ze met school heengaan, of een land dat ze als school steunen). Wat wordt er gegeten? Hoe wordt dit klaargemaakt? Waar komt deze eetgewoonte vandaan?
  • Laat de leerlingen een gezamenlijk kookboek maken waarbij iedere leerling een gerecht uit zijn of haar eigen of juist een andere gastronomische cultuur meebrengt.

Kritisch denken

  • Bekijk verschillende voorbeelden van misleidende reclame en start hierna de discussie met de leerlingen. Hoe eten de leerlingen zelf? Laten ze zich beïnvloeden/misleiden door reclames en hun omgeving? Zet ze aan het denken!

Hoe zet jij je leerlingen aan het denken over voedsel? Smakelijke les!

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search