Coördinator: maak de doelen concreet

Gepubliceerd op: 25 oktober 2012
Door: Emma Paul

Doelen geven richting. Tenminste, doelen die concreet en helder zijn. Vage en globale doelen zijn moeilijk te behalen en te evalueren. ‘Heb ik de doelen met mijn mentoren of leerlingen gehaald ja of nee?’ Dat is een belangrijke vraag om jezelf te stellen.

Teach as you preach
Geef zelf het goede voorbeeld door bijvoorbeeld met het team concrete doelen te formuleren voor de vaardighedenlessen. Bijvoorbeeld: ‘Voor de kerstvakantie hebben alle mentoren voor de vaardigheden plannen en woordjes leren eigen, concrete doelen geformuleerd om met hun leerlingen te bereiken. Ieders doelen bespreken we in de eerste week na de vakantie’. Zorg dat er in het team overeenstemming is over deze doelen en dat iedereen de doelen ook op zichzelf betrekt. Communiceer helder. Samen doelen halen is leuk. Bovendien: goed voorbeeld doet goed volgen.

Hoe haal je de doelen en wanneer?
Bij concrete doelen is het duidelijk wat je wanneer als resultaat wilt hebben. Denk ook na over hoe je dat resultaat wilt waarnemen. Wil je iets op papier kunnen lezen, iets kunnen horen, een product ontvangen? Denk ook na over wanneer je tevreden bent over het halen van de doelen. Wanneer is het goed of juist niet? Wanneer wil je het doel gehaald hebben? Laat de mentoren dus duidelijk weten waar en wanneer ze hun doelen met de leerlingen aan jou of elkaar kenbaar kunnen maken.

Help docenten
Veel mensen vinden het lastig om concrete doelen te formuleren voor vaardigheden. Maak het bespreekbaar in je team, als je merkt dat docenten dit inderdaad moeilijk vinden. Breng het in een teamvergadering ter sprake, bedenk een leuke werkvorm om doelen met elkaar te formuleren en te delen. Maak bijvoorbeeld kaartjes en laat alle mentoren daarop een doel schrijven voor een vaardigheid. Bespreek de kaartjes en vul ze in in een online mindmaptool zoals Mindmeister. Deel de mindmap met de mentoren en laat de mindmap in de loop van het jaar groeien.

Haal Tumult de school in
Bij elk hoofdstuk van Tumult staan doelen geformuleerd. Die doelen kunnen aanknopingspunten geven om verder uit te werken. Ik kom ook graag naar de school toe om met de docenten in een Kick-off, Introductie of Reflectie bijeenkomst concrete doelen te formuleren.  Maak gebruik van de mogelijkheden die je met Tumult hebt. Soms is input van buiten verfrissend en geeft een teamsessie weer energie om het vaardighedenonderwijs een stapje verder te brengen. Of ga als teamleider of coördinator het gesprek met Tumult aan en formuleer samen doelen voor je team.

Koffie met taart?
Bij het stellen van doelen hoort ook het evalueren van de resultaten. Ben je tevreden over het team? En is je team tevreden over de resultaten met de leerlingen? Stel aan de mentoren vragen waaruit ook duidelijk wordt waardoor doelen wel of niet gehaald zijn. Trek hieruit ook lering met elkaar en pas verbeterpunten direct toe bij het formuleren van nieuwe doelen. Geef complimenten bij successen en deel bijvoorbeeld taart uit bij het teamoverleg.

Hoe werk jij met je team aan doelen voor vaardighedenonderwijs? En hoe vier jij de successen met de mentoren?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search