Twitteren met je klas is leuk! Leerlingen kunnen van alles leren over digitaal burgerschap, hoe sociale media werken, de impact van hun berichten en die van anderen en je kunt er allerlei werkvormen mee toepassen. Maar voordat je besluit dit medium te gebruiken in de klas, is het goed om stil te staan bij een aantal punten. Ik noem er vijf in deze blog en geef een aantal tips voor werkvormen die je met Twitter kunt inzetten.

1. Ouders
Eén van de leerpunten die uit mijn twitterproject kwam, was het informeren van de ouders over het gebruik van Twitter. Bij de start van het project bleek namelijk dat sommige leerlingen van hun ouders geen twitteraccount mocht hebben. Nu kan ik nog wel een aantal redenen bedenken waarom ouders het gebruik van Twitter niet toejuichen: privacy van het kind, blootstelling aan onaangename tweets etc. Mijn advies is dan ook: informeer van tevoren de ouders over het hoe en waarom van het twitteraccount. Leg ook uit wat de (pedagogische) voordelen zijn van het gebruik van Twitter in het onderwijs (zie ook punt 2 en 4).

2. Digitaal burgerschap/mediawijsheid
Voordat je een klassentwitter lanceert, is het goed om stil te staan bij een aantal dingen rondom digitaal burgerschap. Denk aan:

  • Hoe ga je met elkaar om op social media? (dit kun je dus ook breder trekken dan Twitter, denk aan Facebook, Instagram, Snapchat)
  • Welk bereik heeft een Twitterbericht? Bekijk samen eens ‘beroemde’ twitterberichten die de hele wereld over zijn gegaan.
  • Wat voor tweets zijn wel ‘oké’ en welke zijn ‘niet oké’?
Twitterproject in de klas

Foto: Pixabay

3. Leerlingen en hun sociale media
Leerlingen en hun sociale media: het zegt het eigenlijk al. Het gaat hier om de leerling en zijn sociale omgeving. Sommige leerlingen zullen, voordat je een klassentwitter start, al zelf een account op Twitter hebben en hiermee vrienden volgen, maar vrienden volgen hen ook. Dat betekent dat de tweets die ze sturen verschijnen in de tijdlijn van hun volgers. Sommige leerlingen vinden het echt niet cool dat hun vrienden zien dat ze voor school dingen doen op Twitter. Daarom moet je altijd de mogelijkheid bieden dat leerlingen privéberichten sturen. Zo neem je een barrière weg om mee te doen.

4. Doel
Bedenk vooraf goed wat je doel is met het twitteraccount. Wil je het gebruiken voor interactieve werkvormen in de les? Om leerlingen te informeren over de inhoud van jouw lessen? Wil je het omdraaien en juist leerlingen laten tweeten? Bedenk ook dat als je jouw leerlingen volgt op Twitter, je veel over hun leefwereld zult ontdekken. Een waardevoller aanknopingspunt voor een gesprekje tijdens de les bestaat er haast niet. Zo kom je er misschien wel achter dat die ene leerling zijn verjaardag dit weekend gevierd heeft, dat een leerling meedoet aan de ramadan of dat de kat van een andere leerling is overleden.

5. Medium
Bedenk of Twitter het juiste medium is voor het doel dat je wilt bereiken. Er zijn nog meer sociale media, denk aan Instagram, Facebook, Snapchat, Whatsapp. Het is goed om ook de leerlingen te vragen welk medium ze het meest gebruiken wil je dat hun leren integreert met hun sociale mediagebruik. Dit kan ook juist een reden zijn om een medium te kiezen dat ze juist (nog) niet zo veel gebruiken.

Een paar tips voor werkvormen met Twitter in de les:

  • Leeropbrengst: gebruik Twitter als evaluatietool aan het einde van de les. Vraag leerlingen wat het belangrijkste is wat ze die les hebben geleerd en laat hen dit tweeten met een bepaalde hashtag.
  • Overhoring: stel vragen over de stof en laat leerlingen hun antwoorden in een tweet verzenden.
  • Samenvatten: een tweet telt 140 tekens. Dat is niet veel! Een goed middel om mee te leren samenvatten dus. Laat leerlingen een tekst lezen en deze samenvatten in een tweet. Stuur de tweet en vergelijk daarna op het digibord de samenvattingen van de leerlingen.

Wat zou voor jou reden zijn om een klassentwitter te starten? En heb je nog een overweging toe te voegen aan deze blog?

Print Friendly, PDF & Email