20 psychologische principes die docenten moeten weten

Gepubliceerd op: 18 mei 2015
Door: Britte Koppel

Als docent ben je zo veel meer dan ‘alleen’ iemand die probeert om leerlingen wat kennis bij te brengen. Je bent ook coach en iemand die regelmatig met de persoonlijke problemen van leerlingen te maken krijgt. En het kan ook geen kwaad om een beetje op de hoogte te zijn van de psychologische kant van het leren. In deze blog ontdek je 20 inzichten uit de psychologie waar je als docent je voordeel mee kunt doen. 

De APA (American Psychological Association) heeft een rapport gepubliceerd waarin 20 principes staan die elke leerkacht zou moeten kennen om op een goede manier les te kunnen geven. Hieronder de 20 inzichten gesorteerd per categorie.

Hoe denken en leren leerlingen?
1. De overtuigingen en opvattingen van leerlingen over hun intelligentie en vermogen beïnvloeden hun cognitieve functie en het leren.
2. De kennis die leerlingen al hebben, heeft effect op hun leren.
3. De cognitieve ontwikkeling en het leren van leerlingen is niet beperkt door de algemene stadia van ontwikkeling.
4. Leren gebeurt in context, dus om leerlingen nieuwe dingen aan te leren, moeten nieuwe contexten gefaciliteerd worden. Dit gebeurt dus niet spontaan.
5. Kennis en vaardigheden onthouden én inzetten op de lange termijn, is grotendeels afhankelijk van oefening en regelmatig herhalen.
6. Heldere feedback op het juiste moment is belangrijk voor leren.
7. Zelfregulatie helpt leerlingen beter te leren. Die vaardigheid kan worden aangeleerd.
8. Creativiteit kan worden gevoed.

Wat motiveert leerlingen?
9. Leerlingen hebben meer plezier in leren en presteren beter als ze intrinsiek gemotiveerd worden.
10. Leerlingen bijten zich meer vast in uitdagende taken en verwerken informatie beter wanneer ze bredere doelen stellen.
11. De verwachtingen die een docent heeft over het leren van een leerling, beïnvloedt de mogelijkheden om te leren, hun motivatie en hun resultaten.
12. Korte termijn doelstellingen die specifiek zijn en een beetje uitdagend zijn, motiveren leerlingen meer dan lange termijn doelstellingen die algemeen en heel uitdagend zijn.

Waarom zijn sociale context, relaties en emotionele gezondheid belangrijk voor het leren?
13. Leren gebeurt binnen verschillende sociale contexten.
14. Interpersoonlijke relaties en communicatie zijn nodig voor zowel het leerproces als de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
15. De geestelijke gezondheid van een leerling is van invloed op de prestaties, het leren en de ontwikkeling van leerlingen.

Hoe kan het klaslokaal het beste gemanaged worden?
16. Verwachtingen van leerlingen omtrent het gewenste gedrag in de klas en de sociale interactie kan worden aangeleerd met behulp van bewezen principes van gedrag en een effectieve klassikale instructie.
17. Effectief klassenmanagement is gebaseerd op:
– het stellen en communiceren van hoge verwachtingen.
– het voeden van positieve relaties.
– een hoge mate van hulp bieden aan leerlingen.

Hoe meet je voortgang bij leerlingen?
18. Formatieve en summatieve toetsen zijn beide belangrijk en nuttig, maar vereisen een verschillende aanpak en interpretatie.
19. De vaardigheden, kennis en kunde van leerlingen kunnen het beste gemeten worden met toetsmethodes die gebaseerd zijn op psychologisch onderzoek en gestandaardiseerde eisen voor kwaliteit.
20. Of toetsresultaten zinvol zijn, hangt af van heldere, correcte en eerlijke interpretatie.

Foto: Artotem

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search